-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه یازدهم 16 مهر 97
چهارشنبه 18 مهر 1397 15:07
جلسه یازدهم 16 مهر 97 بحث در این مقام بود که ایا حیازت از امور قصدیه است یا اینکه حیازت و استیلا از عناوین ذاتیه هستند که صدق این عنوان بر مصداق احتیاج به قصد ندارد و واقع این فرد اگر محقق شود عنوان هم محقق میشود. اصل قصدی بودن حیازت را قبول کردند و در جواهر و غیر ان هم به این مساله تصریح شده که حیازت باید از روی قصد...
-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه دهم 15 مهر 97
چهارشنبه 18 مهر 1397 15:06
جلسه دهم 15 مهر 97 بسم الله الرحمن الرحیم ایا برای مملکیت حیازت میتوان به نصوص استناد کرد ؟ گفتیم که فی الجمله میتوان با استناد به برخی نصوص میتوان مملکیت حیازت را تصحیح کرد. روایت دسته اول : روایات سبق بود که بحث ان گذشت. طایفه دوم روایات : معتبره سکونی : وسائل الشیعة؛ ج23، ص: 391 29824- 1- «4» مُحَمَّدُ بْنُ...
-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه نهم 14 مهر 97
چهارشنبه 18 مهر 1397 15:03
جلسه نهم 14 مهر 97 بسم الله الرحمن الرحیم در ادامه بحث اعتباری بودن ملکیت چند مطلب به عنوان تنبیه ذکر شده که اشاره میکنیم : تنبیهاتی راجع به بحث اعتباریت ملکیت تنبیه اول ظاهر کلام مشهور از جمله محقق اصفهانی و محقق نائینی این بود که ملکیت اعتباریه، اعتبار مقوله خاصی از مقولات عرضیه است، که این مطلب صحیح نبود. تنبیه دوم...
-
فقه العقود/ استاد شوپایی / جلسه هشتم 11 مهر 97
چهارشنبه 18 مهر 1397 15:01
جلسه هشتم 11 مهر 97 قسم سوم کلام اصفهانی در بیان ماهیت ملک این بود که ملکیت را باید از سنخ امور اعتباریه بدانیم و لکن انچه در کلام ایشان در توضیح اعتباریت ذکر شده مقتضای تحقیق در جمع امور شرعیه این است که اینها را به وجود اعتباری انها را محقق بدانیم. یعنی معنا به نحوی است که این معنا اگر در خارج محقق شود جزو اعراض...
-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه هفتم 10 مهر 97
چهارشنبه 18 مهر 1397 15:00
جلسه هفتم 10 مهر 97 رسیدیم به وجه ثانی که انتزاع امری از امر دیگر مستلزم انتزاع وصف ... . محقق صدر سه اشکال مطرح کردند که اولا : منشا انتزاع اختصاص جواز تصرف به شخص باشد و این حیثیت در صاحب المال وجود دارد. ثانیا : جواز تصرف سبب انتزاع است نه منشا ان. و ثالثا : مقصود از انتزاع ، انتزاع فلسفی نیست. استاد : ایا این...
-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه ششم 9 مهر 97
چهارشنبه 18 مهر 1397 14:59
جلسه ششم 9 مهر 97 در اینکه ایا ملکیت از امور انتزاعیه است یا نه ، محقق اصفهانی فرمود اگر بخواهد از امور انتزاعی باشد یا باید منشا انتزاع ، عقد یا حکم تکلیفی جواز تصرف و یا قدرت تکوینیه باشد در حالی که هیچ یک از این سه مورد نمیتواند منشا انتزاع باشد. اما اینکه کلام محقق اصفهانی تمام است یا نه ، انچه که محقق صدر به ان...
-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه پنجم 8 مهر 97
چهارشنبه 18 مهر 1397 14:57
جلسه پنجم 8 مهر 97 بحث در قسمت اول کلام محقق اصفهانی بود . در وجه سوم بودیم که ایشان فرمود که اگر ملکیت از قبیل اعراض باشد نیازمند محل است در حالی که محلی برای ملکیت پیدا نمیکنید. محقق خویی ره هم این وجه را قبول کردند. محقق صدر اشکال کردند به این وجه که : نسبت به چیزی که انرا از سنخ صفات حقیقیه میدانیم لازم نیست حتما...
-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه چهارم 7 مهر 97
یکشنبه 15 مهر 1397 18:00
جلسه چهارم 7 مهر 97 بحث از قواعد عامه از معاملات است. بنا شد قبل از ورود به صمیم بحث از بعضی امور به عنوان مقدمه بحث شود که مقدمه اول مربوط به حقیقت ملک و امور مربوط به ان و مقدمه دوم امور مربوط به مال و مقدمه سوم مربوط به حق و مقدمه چهارم امور مربوط به عقد است. در مقدمه ای که مربوط به ملک است چهار مطلب است که باید...
-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه سوم : 4 مهر 97 تکمیل شود
یکشنبه 15 مهر 1397 17:59
جلسه سوم : 4 مهر 97 تکمیل شود در تفصیل منهج دراسی عرض شد که بحث در مسائل مستحدثه مالی در دو مرحله دلیل اجتهادی و اصل عملی احتیاج به طی مراحل و التزام به برخی امور دارد که اشاره میشود. نکته اول و دوم عرض شد و نکته سوم اینکه اگر این معامله مستحدث اگر از سنخ عقود است ایا دارای شرایط صحت میباشد و ایا موانع مفقود است یا...
-
فقه العقود/ استاد شوپایی / جلسه دوم : 3 مهر 97
یکشنبه 15 مهر 1397 17:58
جلسه دوم : 3 مهر 97 گفته شد که در دراست مسائل مستحدثه و غیر مستحدثه فرقی نیست بله دو جهت اختصاص در مسائل مستحدثه هست که جهت دوم این بود که مسائل مستحدثه مخصوصا در مسائل مالیه مشتمل بر نوعی غموض است که لازم است ابتدا موضوع روشن شود تا بعد سراغ حکم برویم. و برای تشخیص موضوع باید به سراغ اهل فن رفت اما برای تعیین حکم...
-
فقه العقود/استاد شوپایی/جلسه اول 2 مهر 97
یکشنبه 15 مهر 1397 17:57
جلسه اول 2 مهر 97 معاملات مستحدثه قبل از ورود به بحث نیاز به مقدمه ای در تعریف موضوع و بیان مراحل بحث هست. از انجا که انچه که ما به دنبا ان هستیم قسمی از مسائل مستحدثه است طبعا باید مسائل مستحدثه تعریف شود تا به دنبال ان بحث پیگیری شود. مسائل مستحدثه که از انها به نوازل یا قضایای مستجده و یا قضایای معاصره میشود – و...
-
پرسش و پاسخ کلیات علم اقتصاد
یکشنبه 15 مهر 1397 15:14
1. اقتصاد را تعریف کنید ؟ اقتصاد عبارت است از شناخت ، ارزیابی و انتخاب روشهایی که بشر برای تولید و توزیع کالا و خدمات از منابع محدود به منظور مصرف به کار می برد. 2. موضوع علم اقتصاد چیست ؟ موضوع علم اقتصاد از دید برخی کمیابی و از دید برخی رفتار انسان ها و جوامع است برخی نیز ثروت ، رفاه و مطلوبیت را موضوع علم اقتصاد...
-
موضوعات تکراری پایان نامه های حوزوی
شنبه 14 مهر 1397 15:27
موضوعاتی که نمیتوان به عنوان موضوع پایان نامه حوزوی انتخاب کرد در اینجا + ببینید
-
بررسی فقهی عدم جواز لعن عایشه / مجددا بررسی شود
جمعه 13 مهر 1397 11:30
ترجمه خطبه 156 نهج البلغه دشتی صفحه 289 (براى مردم بصره پس از پیروزى در جنگ جمل در سال 36 هجرى ایراد فرمود) 1 ضرورت اطاعت از رهبرى (و نکوهش از نافرمانى عایشه) مردم بصره در پیدایش فتنهها هر کس که مىتواند خود را به اطاعت پروردگار عزیز و برتر، مشغول دارد چنان کند، اگر از من پیروى کنید، به خواست خدا شما را به راه بهشت...
-
عناوین پیشنهادی جهت تحقیق علمی در قالب کتاب، مقاله و پایان نامه دوره های ارشد و دکتری
پنجشنبه 5 مهر 1397 23:24
عناوین پیشنهادی جهت تحقیق علمی در قالب کتاب، مقاله و پایان نامه دوره های ارشد و دکتری در اینجا++
-
مصاحبه با حضرت استاد ایت الله قائنی مد ظله درباره مکتب فقهی اصولی ایت الله خویی ره
یکشنبه 27 خرداد 1397 18:04
مصاحبه با حضرت استاد ایت الله قائنی مد ظله درباره مکتب فقهی اصولی ایت الله خویی ره http://faridmod.blogfa.com/post-420.aspx
-
جزوه برائت رسائل ج 2 / صفحه 28مراد از ما موصول در حدیث رفع /جزوه شماره 6
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 18:01
صفحه 28 رسائل جلد 2 : مراد از ما موصول در حدیث رفع : 1- مراد حکم باشد 2- مراد موضوع باشد 3- مراد فعل مکلف باشد . توضیح مراد از رفع موضوع : مراد از موضوع فعل مکلف است اما نه به این معنی که فعل مکلف از شما برداشته شده زیرا واقعا فعل در عالم خارج انجام میشود و به این معنی هم نیست که شما نمیدانید که نفس این فعل شما چیست...
-
جزوه برائت رسائل ج 2 /برخی از ادله برائت / حدیث تحق و ایه قل لا اجد ... / جزوه شماره 5
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 17:47
سند روایت تحف العقول : این شعبه صاحب کتاب شریف تحف در دیباچه کتاب خود گفته است : تحف العقول ؛ النص ؛ ص3 : أسقطت الأسانید تخفیفا و إیجازا و إن کان أکثره لی سماعا و لأن أکثره آداب و حکم تشهد لأنفسها و لم أجمع ذلک للمنکر المخالف بل ألفته للمسلم للأئمة العارف بحقهم الراضی بقولهم الراد إلیهم و هذه المعانی أکثر من أن یحیط...
-
جزوه برائت رسائل ج 2 /حث کلامی صفحه 23 / جزوه شماره 4
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 17:44
بحث کلامی صفحه 23 رسائل طبع مجمع الفکر فاضل تونی با ایه دو کار کرده : اول : با همین ایه برائت را اثبات کرده دوم : این ایه منکر ملازمه را محکوم میکند . ( مراد از عدم ملازمه هم عدم ملازمه بین حکم عقل و نقل است زیرا ایه میگوید تا رسول نیاید عذابی نیست خواه حکم عقلی باشد یا نه . پس حتی اگر حکم عقل هم بود اما بعث رسول نبود...
-
جزوه برائت رسائل ج 2/ برخی از مباحث کلامی علم اصول / جزوه شماره 3
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 17:40
مسائل کلامی علم اصول : ان المسائل الکلامیة لها دور فی علم الاصول فمثلا فی باب حجبة الظواهر و التعارض و التزاحم و حجیة الاجماع و البرائة العقلیة و العلم الاجمالی و ملازمات العقلیة و غیرها یتمسکون بمسائل کلامیة نظیر : الحسن و القبح العقلیین و قاعدة اللطف ، و قبح التکلیف بمالایطاق و و ان فی افعال الله جل جلاله مصالح و ان...
-
جزوه برائت رسائل ج 2 / شماره 2
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 17:36
مباحث البرائه المراد من البرائه اما برائة عقلیه و اما برائة شرعیه و البرائة الشرعیه علی قسمین : الاول : البرائة الشرعیه بالمعنی الاعم و موضوعها عدم مطلق البیان و هذه البرائة مورود ادلة الاحتیاط و هو نظیر : ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا و توضیحه : ان المراد من بعث الرسل هو الاعلام و الایة فی قوة : ایها الناس اذا لم یورد...
-
جزوه برائت ج 2 رسائل / شماره 1
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 17:35
المقام الاول : بیان الحکم الظاهری و والواقعی للحکم الظاهری و الواقعی اصطلاحان : الاول : ما قیل فی ابتداء البحث عن امکان حجیت الظن و انها : ان ما کتب فی اللوح المحفوظ هو حکم واقعی و ان ما وصل الینا من الامارات المعتبره هو حکم ظاهری و علیه ان : جمیع الاحکام اللتی مستندها الاجماع او الاخبار الآحاد و الاستصحاب و غیرهم ،...
-
سوالات میان ترم درس اصول فقه علامه مظفر. (اصول 4 )
دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 13:07
سوالات میان ترم درس اصول فقه علامه مظفر. (اصول 4 ) جامعه الزهرا سلام الله علیها 1 . اشکال دور را در بحث تبادر ( از علائم حقیقت و مجاز ) توضیح دهید. 2 نمره 2 . حسن و قبح ذاتی چه تفاوتی با حسن و قبح اقتضایی دارد ؟ 2 نمره 3 . مقدمات حکمت به فایده ای دارد ؟ انها را نام ببرید. 3 نمره 4 . ثمره بحث صحیح و اعم چیست ؟ 2 نمره 5...
-
تلخیص فصول نه گانه از منهج اول از مرحله اول کتاب اسفار ( جلد اول )
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 18:30
بسم الله الرحمن الرحیم تلخیص فصول نه گانه از منهج اول از مرحله اول کتاب اسفار ( جلد اول ) فصل اول : موضوعیت وجود برای علم الهی اهم نکات : در این فصل به شش بحث پرداخته میشود : الف : ضرورت فلسفه ب : موضوع فلسفه ج : مسائل فلسفه د : بداهت تصوری موضوع فلسفه هـ : بداهت تصدیقی موضوع فلسفه و : محمولات فلسفه # موضوع فلسفه بحث...
-
سه ایراد در مساله شرور / برهان نظم و مساله شرور
یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 17:58
بسم الله الرحمن الرحیم برهان نظم و مساله شرور شرور در یک تقسیم بندی به دو گونه اخلاقی و طبیعی تقسیم می شوند. شرور اخلاقی برخواسته از گناهانی است که انسانها انجام می دهند و شرور طبیعی بلایا و حوادثی است که در عالم واقع می شود. برخی گفته اند چون این شرور نشان از نقص در عالم طبیعت دارد لذا خالق آن نمی تواند برترین...
-
مصاحبه . اشنایی با یکی از مهمترین کتابها در رد شیعه و نقد ان
شنبه 29 اردیبهشت 1397 19:51
«ناصر بن عبدالله بن علی القفاری» از اساتید دانشگاه محمد بن سعود ریاض، کتاب «اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی العشریه» را در رد مذهب حقّه تشیع نوشته است. این کتاب به عنوان رساله دکترایش بوده و در متن آن، شبهات زیادی را به شیعه وارد کرده است. آیتالله سیدمحمد حسینی قزوینی، این کتاب را به زبان عربی نقد کرده است که حاصل...
-
ادله اثبات وجود مقدس اما م عصر علیه السلام/بررسی شود
جمعه 28 اردیبهشت 1397 17:26
ادله اثبات وجود مقدس اما م عصر علیه السلام. : ادله عقلی دلیا عقلی اول : دلیل اول : خالق جهان ، حکیم است و حکیم هم کار بیهوده نمیکند و خلقت انسانها هم بیهوده نبوده و از طرفی بشر هم نیازمند راهنما و حجت دارد ، در نتیجه حتما باید در جهان حجت و فرستاده ای از طرف خداوند متعال باشد ممکن است سوال شود که از کجا معلوم که این...
-
توضیحی درباره بحث اجماع منقول / کتاب اصول فقه علامه مظفر ره
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 22:28
اجماع منقول : مطلب اول : اجماع دو قسم است : 1 - اجماع محصل : یعنی اجماعی که خود ما انرا بدست اورده ایم. 2 - اجماع منقول : اجماعی که دیگران انرا برای ما نقل کرده اند. اجماع منقول خود دو قسم است : 1 - اجماع منقول به واسطه خبر متواتر : حکم این قسم همان حکم اجماع محصل است. 2 – اجماع منقول به خبر واحد : این قسم محل بحث است...
-
مصلحت سلوکیه و سببیت
جمعه 21 اردیبهشت 1397 23:57
برای روشن شدن فرق بین مصلحت سلوکیه و سببیت در امارات میتوان به رسائل جلد 1 ص 113 تا 116 مراجعه کرد.
-
فرق بین اجماع و خبر متواتر
جمعه 21 اردیبهشت 1397 23:35
مرحوم مظفر ره در بحث اجماع فرق بین خبر متواتر و اجماع را چنین بیان میکنند : ان هناک فرقا بین الاجماع و الخبر المتواتر: ان الخبر دلیل لفظی على قول المعصوم ای انه یثبت به نفس کلام المعصوم و لفظه فیما اذا کان التواتر للفظ. اما الاجماع فهو دلیل قطعی على نفس رأی المعصوم لا على لفظ خاص له، لانه لا یثبت به- فی ای حال- ان...