بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

نمونه سوالات درس اصول 3 . حلقه ثالثه

نمونه سوالات و جزوات سطح سه رشته فقه و اصول

  

1- در صورت استحاله قصد امتثال امر در متعلق امر، اختلاف بین واجب تعبدی و توصلی مربوط به کدام عالم است؟ عالم ملاک

2_  امر و نهی در «صل» و «لاتصل فی الحمام» در کدام صورت با هم تضاد ندارند؟ وجوب و مبادی فقط به جامع تعلق گرفته باشد.

3_کدام ویژگی «اصول عملی شرعی» این اصول را با «اصول عملی عقلی» متفاوت می‌نماید؟ یعقل التعارض بینها اثباتاً

4_ کدام یک از مقدمات زیر متصف به حرمت غیری میشود؟ انداختن خود در آتش برای خودکشی.

5_ چه نقدی شهید صدر بر قول به سببیت در اجزای احکام ظاهری وارد می‌کند؟ یلزم التصویب

6_ با قبول امتناع اجتماع امر و نهی، چرا دلیل نهی بر دلیل امر مقدم می‌شود؟ اطلاق شمولی نهی اقوی از اطلاق امر است

7_ ثمره ای را که بر این فرق اماره و اصل « ان الفرق بینهما ینشأ من ناحیه اخذ الشک فی لسان دلیل الاصل و عدم اخذه فی لسان دلیل حجیه الاماره » مترتب است، کدام است؟ حکومت دلیل اماره بر دلیل اصل

8_ اثبات کننده قاعده حق الطاعه کدام است؟ عقل عملی

9_ جواب شهید صدر به اشکال صاحب کفایه «لایمکن تصویر الجامع بین التکلیف و الموضوع فی حدیث الرفع لان اسناد الرفع الی التکلیف حقیقی و اسناده الی الموضوع مجازی» چیست؟ اسناد الرفع الی التکلیف مجازی

10_ بین کدام یک از اصول زیر تصادم معقول نیست؟ الاصول العملیه الشرعیه و الاصول العملیه العقلیه 

11_ حدیث «کل شئ مطلق حتی یرد فیه نهی» در چه صورت بر برائت شرعی دلالت می کند؟ اذا کان الورود بمعنی الوصول

12_ شبهات موضوعیه، دائماً چه شکی را در بردارند؟ شک در یکی از اطراف حکم شرعی

13_نظر شهید صدر در مورد جریان اصول شرعیه، در جمیع اطراف علم اجمالی چیست؟ یمکن جریان الاصول الشرعیه المومنه عقلا الا ان ذلک لیس عقلائیا

14_ مرد و بازگشت وظایف عملیه عقلیه در حقیقت به چیست؟ حق الطاعه اثباتا ونفیا

15_ طبق مسلک شهید صدر، حکم اولی عقل به وجوب رعایت محتملات مقید به چیست؟ عدم ترخیص فعلی از شارع

17_ نظر شهید صدر در مورد امکان جریان اصل مؤمن در اطراف علم اجمالی چیست؟ ثبوتا در همه اطراف ممکن است

 18_ علم اجمالی در مثال «علم المرأه اجمالا ...اذا ضاعت علیها ایام العاده - بحرمه المکث فی المسجد فی بعض الایام من الشهر» چه نامیده میشود؟ علم اجمالی به تدریجیات

19_ با اضطرار به طرف معینی از اطراف علم اجمالی در صورتی که اضطرار قبل از علم اجمالی حاصل شود کدام رکن علم اجمالی از بین می‌رود؟ رکن اول

20_ نظر شهید صدر پیرامون ملازمه بین حکم عقل عملی و حکم شرع چیست؟ملازمه نیست

21_ یکی از ادله قاعده قبح عقاب بلابیان استشهاد به عرفهای عقلایی می باشد. اشکال شهید صدر به این دلیل چیست؟ مقایسه مولویت اعتباری با مولویت ذاتی صحیح نیست

22_ یکی از ملاکات اقتضاء الحرمه للبطلان« کونها مستوجبا لحکم العقل بقبح الاتیان بمتعلقها بکونه معصیه و معه یستحیل التقرب میباشد‌. مرجع ضمیر در کلمه «متعلقها» چیست؟حرمت

23_طریقه بودن احکام ظاهری به چه معناست؟ ملاک جداگانه‌ای از ملاک احکام واقعی ندارند 

24_ مراد از تکلیف حقیقی در مقابل تکلیف انشایی در کلام محقق اصفهانی چیست؟ تکلیفی که به غرض بعث و زجر جعل شده است

25_ گفته شده یکی از فرقهای اصول عملی و امارات این است که «مجعول در امارات طریقیت است»نظر شهید صدر در مورد این بیان چیست؟ مربوط به مقام جعل است ولی منشأ آنرا بیان نکرده است

26_نظر شهید صدر در مورد دلالت امر به شی در حرمت ضد آن چیست؟دلالت نمیکند

27_  به نظر شهید کدام گزینه از اشکالات استدلال به آیه شریفه «و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» می باشد؟ شامل عدم وصول تکلیف نمی شود

28_ یکی از مقدمات دلیل اثبات حرمت ضد خاص« ان ترک احد الضدین مقدمه لضده» میباشد، اشکال شهید به این مقدمه چیست؟ مقدمه مذکور محال است

29_ یکی از اشکالات استدلال به آیه شریفه «لایکلف الله نفسا الا ما آتاها» این است که اگر «ما موصوله» به معنای شیئ باشد که شامل «فعل و مال و تکلیف» بشود، نسبت فعل به «مفعول به» مغایر با نسبت فعل به «مفعول مطلق» است. جواب شهید از این اشکال چیست؟ به جای تکلیف، حکم آورده شود

30_ آیا در مقام اثبات بین دو اصل عملی عقلی تعارض امکان دارد؟ لا، لعدم تناقض بین ادراکین عقلیین

31_ به نظر شهید صدر در موضوع کدام یک از احکام زیر «اخذ علم به وجوب نماز جمعه» ممکن است؟ وجوب الدعا عند رویه الهلال

32_ در صورتی که واجب اهم از حرام باشد، اگر مکلف پس از ارتکاب مقدمه حرام، ذی المقدمه واجب را اتیان نکند، طبق نظر کدام گروه چنین شخصی مرتکب حرام نشده است؟ قائلین به مطلق ملازمه

33_ با قبول امتناع اجتماع امر و نهی، چرا دلیل نهی بر دلیل امر مقدم می شود؟ اطلاق شمولی نهی اقوی از اطلاق امر است

34_ دلیل محقق نائینی بر قاعده قبح عقاب بلابیان چیست؟ لا مقتضی للتحرک مع عدم وصول التکلیف

35_ نظر شهید صدر درباره «حکم عقل عملی» چیست؟ واقعی



36_در صورت استحاله قصد امتثال امر در متعلق امر، اختلاف بین واجب تعبدی و توصلی مربوط به کدام عالم است؟ عالم ملاک

37_ شهید صدر چه دلیلی برای تلازم بین «حب شئ » و «حب مقدمه اش»بیان می‌کند؟ شهاده وجدان

38_ به نظر شهید صدر کدام گزینه درباره «ملازمات بین حکم عقل و شرع» صحیح است؟ لاملازمه بین حکم العقل العملی و حکم الشارع

39_ به نظر شهید صدر احتیاط در عبادتی که اصل مطلوبیتش مشکوک است چگونه آورده شود تا صحیح باشد؟ قصد امر احتمالی آن

40_ خلاصه دلیل قائلین به استحاله اخذ علم به حکم در موضوع خود آن حکم چیست؟ لانه دور

 41_ اتصاف کدام مقدمه به «وجوب غیری» اختلافی است؟ مقدمه شرعیه

 42_ چرا برخی از علما قائل به «استحاله حکم شارع» در موارد حکم عقل عملی هستند؟ لکفایه حکم العقل للمحرکه فهو لغو

43_ در صورتی که «رفع» در حدیث رفع، واقعی باشد چه اشکالی مطرح است؟ تخصیص الحدیث

44_ کدام گزینه مثال برای شرط متاخر در حکم (نه متعلق حکم) است؟ اجازه در عقد فضولی بنابر مسلک کشف

45_فان قیل: اذا کان زمان الواجب متأخرا، ولا یبدأ إلا عند طلوع الفجر، فما الداعی للمولی الی جعل وجوب یبدا من حین طلوع الهلال، .....او لیس ذلک لغوا؟ ان فعلیه الوجوب قبل زمان الواجب، یوجب انبعاث المکلف الی المقدمات المفوته

46_ هلال شهر رمضان که قید وجوب صیام است داخل در کدام یک از قیود است؟ القید المتقدم للحکم

47_منشأ اصلی شبهه در امکان شرط متاخر چیست؟ قیاس شرط به علت

48_ کیف یبرهن علی استحاله أخذ القطع بالحکم فی موضوع نفس ذلک الحکم؟ بادائه لتقدم الحکم علی نفسه

49_ فیم تظهره ثمره البحث فی الشرط المتاخر امکانا و امتناعا؟ فی امکان الواجب المعلق و امتناعه

50_ قد اعترض علی امکان الواجب المعلق بان الوجوب حقیقته البعث و التحریک نحو متعلقه؟ البعث الشأنی

51_یکی از راه حل های گفته برای تصحیح وجوب مقدمه مفوته، قائل شدن به نظریه وجوب معلق است؛ چگونه این نظریه مشکل مقدمه مفوته را حل می‌کند؟ با فعلی شدن وجوب در زمان مقدمه

52_ قد ذکرت فی تحدید الضابطه التی یلزم المکلف فیها بایجاد المقدمات المفوته عده تفسیرات، منها: ان القدره الماخوذه قیدا فی الوجوب......مراد از قدرت عقلی و قدرت شرعی در عبارت فوق به ترتیب چیست؟ غیر دخیله فی ملاکه _ دخیله فی الملاک أیضا

53_ قد یجاب عن استحاله أخذ القطع بالحکم فی موضوع مثله بان محذور اجتماع المثلین یرتفع بالتاکد والتوحد، کما هوالحال......ولکن هذا الجواب لیس صحیحا...؟ لان التاکد علی نحو التوحد انما یکون فی مثلین لاطولیه و ترتب بینها ، کما فی المثال.

54_مقتضای اصول لفظی نسبت به اجزا چیز دیگر از امتثال واجب چیست؟ عدم اجزا

55_ اگر تخییر شرعی به وجوبات مشروط به ترک سائر بدائل تفسیر شود با چه اشکالی مواجه است؟ تعدد عقاب در فرض ترک همه بدائل

56_ چرا اخذ علم به حکم در موضوع خود آن محال است؟ لازمه اش قطع به متنافیین است.

57_ بنابر مسلک استحاله اخذ قصد قربت در متعلق حکم، فرق واجب تعبدی و توصلی در چیست؟ قابل استیفا بودن ملاک بدون قصد قربت یا عدم آن

59_ در ثمره بحث از امکان اخذ قصد امتثال امر در متعلق امر کدام گزینه صحیح است؟ امکان تمسک به اطلاق دلیل برای اثبات توصلی بودن

60_نظر شهید صدر پیرامون سرایت وجوب از جامع به حصه ها ( در تخییر شرعی) چیست؟ در مرحله اراده اشکال ندارد.

61_ یک گزینه را انتخاب کنید؟ امکان تمسک به اطلاق دلیل برای اثبات توصلی بودن

62- حدیث «کل شیء مطلق حتی یرد فیه نهی» در چه صورت بر برائت شرعی دلالت میکند؟ اذا کان الورود بمعنی الوصول

63- نسبت بین آیه شریفه « لا یکلف الله نفسا الا ما ئاتئها» و ادله وجوب احتیاط چیست؟ عموم و خصوص من وجه

64- در مسأله « اذا کان الشک فی الموضوع الخارجی کما اذا لم یحرز کون فرد ما مصداقا للموضوع الخارجی فان کان اطلاق التکلیف بالنسبه الیه شمولیا» چه اصلی جاری است؟ در اطراف آن فقط برائت عقلی جاری میشود

65- بعضی به دلیل وجود علم اجمالی قائل به عدم جریان برائت در «دوران امر بین اقل و اکثر در اجزاءء» میباشند. جواب مورد قبول شهید کدام است؟ رکن اول در علم اجمالی محقق نیست

66- کدام گزینه بیانگر ویژگی «اصول عملیه شرعیه» میباشد؟ یعقل التعارض بین الاصول الشرعی اثباتا

67- کدام معنا از «نفی کلفه» در آیه شریفه « لا یکلف الله نفسا الا ما ئاتئها» موجب تعارض با ادله وجوب احتیاط میشود؟ نفی الکلفه  فی مورد التکلیف غیر الماتی

68- کدام گزینه درباره جریان اول مؤمن در جمیع اطراف علم اجمالی صحیح است؟ عقلا ممکن است ولی عقلائیا ممکن نیست.

69- کدام گزینه در مورد علم اجمالی طولی در عبارت «أن یکون الحج مترتبا علی مطلق التامین عن وجوب وفاء الدین ولو بالاصل» صحیح است؟ اصل مومن در طرف وفاء دین بلامعارض جاری میشود.

70- در فرض وجود علم اجمالی به حکم شرعی، اگر اماره ای شرعی، تکلیفی را در یک طرف منجز کند، کدام یک از ارکان علم اجمالی مختل میشود؟ رکن سوم


19_ان الامر الظاهری فی حالات المخالفه للواقع یکشف عن وجود مصلحه فی مورد علی نحو یستوفی به الملاک الواقعی یفوت علی المکلف و البنا علی الانکشاف المذکور یسمی بالقول؟  بالسببیه فی جعل الحجیه

20_ در چه صورتی تنافی بین دو خطاب «صل» و «لاتصل فی الحمام» به لحاظ عالم مبادی از بین میرود؟ در صورتی که وجوب با مبادی خود به جامع تعلق بگیرد و حرمت با مبادی خود به حصه تعلق بگیرد .

21_ اعترض الشیخ الانصاری رحمه الله علی دعوی اطلاق اسم الموصول فی «لایکلف الله نفسا الا ما آتاه» باستلزمه استعمال الهیئه القائمه بالفعل و المفعول فی معنیین: ۱_نسبه الفعل الی مفعوله المطلق، ۲_ نسبه الفعل الی المفعول به. جواب شهید صدر رحمه الله از این اعتراض چیست؟ یراد باطلاق اسم الموصول شمولهلذات

22_البرائه المستفاد من قوله سبحانه «لایکلف الله نفسا الا ما آتاها» لاینافیها ثبوت الکلفه بسبب وجوب الاحتیاط اذا کانت البرائه: ؟ بمعنی نفی الکلفه بسبب التکلیف غیر المأتی

23_من الادله البرائه: قوله تعالی:« و ما کان الله لیضل قوما بعد اذ هداهم حتی یبین ان ارید به ما یتقی ولو بعنوان ثانوی ظاهری کعنوان المخالفه الاحتمالیه کان دلیل وجوب الاحتیاط: ؟ واردا علی البرائه المستفاده من الایه الکریمه

24_ مراد از رفع ظاهری در حدیث رفع چیست؟ رفع وجوب احتیاط

25_طبق نظر شهید صدر نسبت بین ادله وجوب احتیاط و حدیث رفع چیست؟ عموم و خصوص من وجه و تقدیم حدیث رفع یا حکومت ادله احتیاط بر حدیث رفع

26_ان قیود التکلیف تاره تکون علی وزان مفاد کان الناقصه بمعنی: ؟ اناطته باتصاف شیء بعنوان

27_نظر شهید صدر در مورد امکان احتیاط در مواردی که اصل مطلوبیت فعل معلوم نیست، چیست؟ احتیاط ممکن است زیرا در فرض مذکور امر شرعی استحبابی به احتیاط معلوم است. 

28_ و قد اعترض صاحب الکفایه فی شمول حدیث الرفع للشبهات الموضوعیه و الحکمیه بان اسناد الرفع الی تکلیف حقیقی و اسناده.......» جواب شهید صدر به این اعتراض چیست؟ اسناد رفع به تکلیف و موضوع مجازی است.

29_ تفاوت اماره و اصل از دیدگاه شهید صدر چیست؟ اصل عملی بر اساس اهمیت محتمل است اما حجیت اماره بر اساس اهمیت احتمال است

30_ بنابر امتناع اجتماع امر و نهی به هنگام تعارض کدام دلیل مقدم میشود؟ نهی اطلاق شمولی دارد و بر امر مقدم میشود

31_ المعروف بین الاصولیین أن الحرمه تقضی بطلان العباده بملاک ان الحرمه تکشف عن کون العباده مبغوضه یستحیل التقرب بها، قلمرو این ملاک چه مقدار است؟ تختص بالعباده

32_ در فرق بین امارات و اصول گفته شده که در موضوع اولی به خلاف دومی شک اخذ نشده است، اشکال شهید صدر به این فرق چیست؟ عدم وفا به حجیت مثبتات اصل

33_ با توجه به اینکه آیت الله خویی مجعول در استصحاب را علم به لحاظ کاشفیت می‌داند، بنابر مسلک جعل طریقیت، تفاوت آن با اماره چیست؟ تفاوتی ندارد

34_ ویژگی اصول محرز طبق تفسیر شهید صدر چیست؟ تنزیل اصل به منزله یقین

35_ عبارت « ان الاحکام الظاهریه متنافیه بوجوداتها الواقعیه فاذا جرت البرائه عن الحجیه المشکوکه و فرض آن‌ها کانت ثابته » چه لازمی را در بردارد؟ اجتماع دو حکم ظاهری متضاد

 36_ اشکال شهید صدر به عبارت « لا مقتضی للحرکت مع عدم وصول التکلیف فالعقاب حینئذ عقاب علی ترک ما لا مقتضی لایجاذه» در اثبات قاعده قبح عقاب بلابیان چیست؟ مصادره بر مطلوب

37_ در مجال اصل عملی هنگام شک در تعبدیت واجب کدام گزینه ثمره امکان و استحاله اخذ قصد امتثال امر در متعلق آمر است؟ اشتغال بنابر قول به امکان (شک دارم)

38_ تفسیر وجوب در موارد تخییر شرعی به وجوبات مشروطه مستلزم چه باطلی است؟ امور غیر متناسب با وجوب تخییری مثل تعدد عقاب در صورت ترک جمیع بدائل (شک دارم)

39_  با توجه به نظر مشهور مبنی بر اینکه ایجاب شئ مستلزم ایجاب مقدمه آن است، مقدمه به چه امری متصف می شود؟ مقدمه، وجوب شرعی تبعی دارد

40_ کدام یک از گزینه های زیر از خصوصیات وجوب غیری به شمار می‌رود؟ ان الوجوب الغیری ملاکه المقدمیه

41_ کدام قسم از «مقدمات حرام» متصف به حرمت غیری می‌شوند؟ ما لاینفک عنه الحرام

42_ در صورت قبول ملازمه بین وجوب شئ و وجوب مقدمه آن» اگر واجبی علت تامه برای حرامی باشد و ملاک واجب نیز اهم از حرمت چه رابطه ای با هم دارند؟ تعارض

43_چرا شهید صدر در صورتی که قدرت از قیود عقلی وجوب باشد، مکلف را مسئول اتیان مقدمات مفوته می داند؟ لانه لایجوز التعجیز فی الملاک عقلا

 44_ چرا مخالفت وجوب غیری، به طور مستقل موجب استحقاق عقاب نمی شود؟ لانه لیس له المبادی المستقله

45_ نظر کسانی که «اختلاف امر و نهی در زمان فعلیت» را رافع «تنافی اجتماع امر و نهی» می دانند، مبتنی بر کدام قاعده اصولی است؟ الاضطرار بسوء الاختیار ینافی الاختیار خطاباً

46_ با توجه به اینکه آیت الله خویی مجعول در استصحاب را «علم به لحاظ کاشفیت » می‌دانند، تفاوت آن با اماره چیست؟ تفاوتی ندارد.



71- اشکال این اتجاه چیست؟ «الاتجاه الاول: ان الوجوب فی موارد التخییر العقلی متعلق بالجامع............»لازمه اش تعدد عقاب در فرض ترک همه بدائل است.

72- عبارت زیر مربوط به چه بحثی می باشد؟ «فان قیل: اذا کان زمان الواجب متاخرا، ولا یبدا عند طلوع الفجر فما الداعی للمولی........او لیس ذلم لغوا» ؟ مقدمه مفوته

74- کدام گزینه در بحث اجتماع امر و نهی صحیح است؟ بنابر قول به امتناع داخل باب تعارض میشود.

75- در مثال «صل» و «لاتصل فی الحمام» تنافیی که موجب شبهه امتناع اجتماع امر و نهی میشود کدام گزینه است؟ تنافی در ناحیه ملاک

76- در چه صورتی اطلاق دلیل میتواند اثبات توصلی بودن واجب را بکند؟ فرق واجب توصلی و تعبدی در عالم جعل و نوع حکم باشد.

77- مراد از مصلحت سلوکیه چیست؟ مصلحت در اتیان به امر ظاهری میباشد.

78- کدام گزینه به نظر شهید صدر ممکن است؟ اخذ علم به جعل در موضوع مجعول

79- وجه استحاله شرط متاخر چیست؟ مقایسه شرط با علت 

80- کدام گزینه ارتباطی به بحث مقدمه مفوته ندارد؟ تغایر احکام مقدمه واجب و وجوب

81- مقتضای اصل لفظی هر واجبی که دلیل ان اطلاق دارد، نسبت به مجزی بودن اتیان به مامور به امر دیگر از آن چیست؟ عدم اجزا

82- اخذ العلم بالحکم فی موضوع ضده مستحیل لانه؟ یلزم منه الردع عن العمل بالقطع

83- بعض العلماء یلتزم بتاویل الموارد التی توهم ذلک بتحویل الشرطیه من امر متاخر الی امر مقارن،چه کسانی قائل به این تاویل هستند؟ قائلین به استحاله شرط متاخر

84- اذا شک فی واجب انه تخییری او تعیینی، علی القول برجوع التخییر الشرعی الی الوجوبات المشروطه، فالشک فی اطلاق الوجوب و اشتراطه، هذا الشک فی؟ الوجوب الزائد فتجری البرائه

84- بنابر پذیرش واجب معلق، وظیفه مکلف نسبت به مقدمات مفوته دائمی چیست؟ مکلف قبل از زمان واجب، ملزم به انجام مقدمات مفوته است.

85- تعدد العنوان فی الامر و النهی قد یسبب جواز الاجتماع بدعوی الاکتفاء بمجرد تعدد العنوان فی دفع التنافی بان: الاحکام انما تتعلق بالصوره الذهنیه

86- اذا کان الامر الاضطراری مقید باستیعاب العذر لتمام الوقت و یصلی المریض فی جزء من الوقت و یکون عذره مستوعبا للوقت حقا، فی نظر شهید صدر ؟ فلا تجب علیه الاعاده و لکن وجوب القضاء و عدمه یبقی علی الفقیه استظهار الحال من الادله

87- غسل المستحاضه فی اللیل الدخیل فی صحه النهار المتقدم؟ قید متاخر للواجب

 با جواب

1- طبق نظر شهید نماز مکلف که در ضیق وقت و در حال خروج اضطراری از مکان غصبی خوانده شده است در چه صورت باطل است؟ تنجز حرمت خروج غصبی

2_ قدرت به چه نحوی در وجوب أخذ شود تا ترک مقدمه مفوته عقلا اشکالی نداشته باشد؟ شرعی

3- فرق ریشه ای بین اصول عملیه و امارات طبق نظر شهید صدر چیست؟ در امارت اهمیت احتمال فقط لحاظ شده است به خلاف اصول

4- فرق بین اصول شرعیه با عقلیه چیست؟ اصول شرعیه احکام شرعی هستند به خلاف اصول عقلیه 

5- برگشت اصل عقلی به چند اصل است؟ سه اصل، احتیاط، برائت، تخییر

6- اگر روایت «کل شی لک حلال» را به صورت جمله خبریه بخوانیم؟ فقط حکم مشکوک را بیان میکند

7-  طبق نظر مرحوم خویی فرق استصحاب با امارات چیست؟ هیچ فرقی ندارند. 

8- در هنگام شک در قیام و عدم قیام حجت، چرا اصل برائت جاری نمیشود؟ چون با اجرای برائت در حجیت مشکوک، احتمال اجتماع ضدین لازم می آید.

9- اشکال شهید صدر به ادله قائلین قاعده قبح عقاب بلا بیان چیست؟ این ادله ناشی از ضیق گرفتن دایره حق الطاعه میباشد که مصادره به مطلوب است.

10- در نظر محقق اصفهانی تکلیف حقیقی عبارت است از؟ تکلیفی که غرض از انشاء آن بعث و تحریک مکلف است.

11- طبق مسلک شهید حکم عقل به وجوب رعایت حق الطاعه.....؟ مطلق است.

12- اگر برائت مستفاد از آیه « لایکلف الله نفسا الا ما آتاها» به نحو موردیت باشد.....؟ بین برائت مستفاد از آیه و ادله احتیاط تعارض پیش می آید.

13- برائت مستفاد از آیه « لایکلف الله نفسا الا ما آتاها» ؟ مطلق است قبل و بعد از فحص را شامل میشود.

14_ ما کان دخیلا و شرطا فی ترتب المصلحه علی الفعل یوخذ قیدا ؟ للواجب اذا کان اختیاریا

15_ دخالت قدرت در ملاک بر کدام گزینه صادق است؟ قدرت شرعی

16_امکن التمسک باطلاق دلیل الحکم لنفی دخل قید العلم فی موضوعه، این مطلب مبتنی بر کدام مبنی است؟ امکان التقیید و الاطلاق معا

17_اگر «مرد الاختلاف بین الواجب التعبدی أو التوصلی الی عالم الحکم» وضعیت تمسک به اطلاق چه میشود؟ یمکن التمسک بالاطلاق دلیل الواجب لنفی دخل قصد الامتثال فی متعلق الوجوب، فثبت التوصلیه

18_ اذا کان الامر الاضطراری ثابتا بمجرد عدم التمکن فی اول الوقت و بادر المریض فصلی جالسا فی اول الوقت، ثم ارتفع العذر فی تمام الوقت؟ فلا تجب علیه الاعاده



82_  در صورتی که امر اضطراری مقید به استیعاب عذر در تمام باشد و مکلف در حالی که در تمام وقت معذور است، مامور به اضطرار وظیفه اش نسبت به وجوب قضا چیست؟ با اصل لفظی یا عملی، وجوب منتفی است.

83_ بنابر کدام یک از مسالک در «جعل حکم ظاهری»، امتثال امر ظاهری مجزی از امر واقعی است؟ سلوکیه

84_ به نظر محقق اصفهانی تکلیف حقیقی چه تکلیفی است؟ غرض از انشا آن بعث مکلف باشد.

85_ قاعده «حق الطاعه» و «سعه و ضیق آن» به ترتیب بر اساس کدام یک از ادله است؟ عقل عملی-عقل عملی

86_به نظر شهید صدر از اتی در آیه شریفه «لایکلف الله نفسا الا ما آتاها» چیست؟  ایتاء تکوینی

87_ چرا نمی توان به حدیث رفع برای ابطال بیع شخص مضطر تمسک نمود؟ چون رفع آن با امتنان منافات دارد.

88- چرا مخالفت وجوب غیری به طور مستقل موجب استحقاق نمی‌شود؟ لانه لیس له المبادی المستقله

89- در چه مرحله ای «قید علم به حکم»می تواند در موضوع احکام اخذ شود؟ اگر علم به جعل در موضوع مجعول لحاظ شود.

90-طبق نظر صدر نسبت حدیث رفع با ادله احتیاط؟ عموم و خصوص من وجه

91- اگر به جامع بین دو تکلیف علم داشتیم که یکی از آنها طولانی¬تر از دیگری باشد، در صورت پایان وقت تکلیف کوتاه نسبت به تکلیف طولانی تر چیست؟ 3-منجزیت بخاطر خود علم اجمالی 

92- التنافی بین الامر بالمطلق و النهی عن الحصه لایقع بالذات بین النهی عن الحصه و الامر بالمطلق، بل بین النهی عن الحصه و الترخیص فیها الناتج عن اطلاق متعلق الامر، نظر شهید صدر در مورد کلام مذکور چیست؟ قوله سبحانه لایکلف الله نفسا الا ما اتاه یدل علی البراه بدعوی ان اسم الموصول یدل علی البراه

93-از آیه « و ماکنا معذبین حتی نبعث رسولا» برای اثبات برائت استفاده شده است. به این استدلال که رسول مثالی برای بیان است، اعتراض شهید صدر به این استدلال چیست؟ اخذ رسولا به عنوان مثال، ممکن است برای صدور بیان از شارع باشد نه برای وصول فعلی بیان در اینصورت ایه بر موارد صدور از سوی شارع و عدم وصولش به ما منطبق نخواهد بود و نمیتوانیم  با ایه بر نفی حکم و تکلیف احتمالی ناشی از آنها استدلال کنیم.

94- حدیث رفع در مقام امتنان بر امت پیامبر است.لذا ؟ اگر کسی مضطر به معامله ای شد، معامله اش صحیح است.

96-من الادله البرائه قوله تعالی « قل لااجد فیما اوحی الی محرما علی طاعم یطعمه الا ان یکون میته أو دما مفسوخا أو...» اذا دل ان عدم الوجدان کاف فی اطلاق العنان و یرد علیه: ان عدم وجدان النبی فیما اوحی الیه یساوق عدم الحرمه واقعا. ثانیا انه لم یساوق عدم الحرمه واقعا فعلی الاقل یساوق عدم صدور بیان من الشارع یحتمل صدوره و اختفاوه علی النبی و این هذا من عدم الوصول الناشی من احتمال اختفاء البیان. و ثالثا: ان اطلاق العنان کما قد یکون بلحاظ اصل عملی قد یکون بلحاظ عمومات الحل التی لایرفع الید عنها الا بمخصص و اصل.

97_ادله احتیاط در شمول کدام موارد با آیه شریفه «لایکلف الله نفسا الا ما آتاها» متفارف است؟ موارد قبل از فحص

98_ بنابر نظر شهید صدر دلیل عدم اجرای برائت هنگام شک در امتثال  چیست؟ عدم تحقق موضوع برای دلیل برائت

99_کدام گزینه درباره قیود تکلیف در عبارات «شک در وقوع زلزله که قید وجوب نماز آیات است» و «شک در خمریت یک مایع» صحیح است؟ مفاد کان تامه- مفاد کان ناقصه نسبت به متعلق تکلیف

100- در صورتیکه استحباب احتیاط در تکالیف مشکوکه، نفسی باشد کدام گزینه صحیح است؟ محرکیت جعل استحباب با محرکیت تکالیف مشکوکه مغایر است و لغویتی پیش نمی آید.

101- طبق نظر شهید صدر عمومیت حدیث رفع نسبت به شبهات حکمیه و موضوعیه متوقف است بر..... تصویر جامع و عدم وجود قرینه بر اختصاص

102- کدامیک از استصحابها ، استصحاب عدم جعل تکلیف است؟ قبل از شریعت تکلیفی در حق من جعل نشده بود الان شک میکنم.

103- وجه افتراق حدیث رفع با ادله احتیاط از ناحیه حدیث رفع چیست؟ موارد علم اجمالی

104- کدام گزینه بیانگر توجیه شهید صدر درباره استناد به روایات دال بر عدم حجیت ادله عقلی نیست؟ برخی از روایات دال بر ارجاع مدلولات عقل ابزاری به عقل منبعی است.

105- از نظر شهید صدر در حدیث رفع اسناد رفع به تکلیف و موضوع از کدام نوع است؟  مجازی- مجازی

106-از نظر شهید صدر حدیث رفع در صورتی دلالت بر برائت میکند که...؟ رفع از جهت واقعی و ظاهری مجمل باشد.

107- امکن التمسک بالاطلاق دلیل الحکم لنفی دخل قید العلم فی موضوعه.این مطلب مبتنی بر کدام مبنی میباشد؟ امکان التقیید و الاطلاق معا


نمونه سوالات و جزوات سطح سه رشته فقه و اصول, [۲۵.۰۱.۲۱ ۱۷:۵۳]

کدام گزینه در مورد جعل استحباب مولوی بر احتیاط، در مقام ثبوت، صحیح است؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. اگر مراد ایجاد محرک الزامی باشد انقلاب بعث رخ می دهد. 

 

b. اگر مراد الزام به احتیاط باشد معقول نیست. 

 

c. اگر استحباب طریقی باشد لغو است. 

 

d. اگر استحباب نفسی باشد معقول نیست. 

سوال 26

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

در صورت استحاله قصد امتثال أمر در متعلق أمر، اختلاف بین واجب تعبدی و توصلی مربوط به کدام عالم است؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. عالم امتثال 

 

b. عالم حکم و ملاک 

 

c. عالم ملاک 

 

d. عالم حکم 

سوال 27

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

طبق نظر محقق نائینی چرا مقدمه شرعی متّصف به وجوب غیری «نمی شود»؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. زیرا انگیزه ای برای آن متصور نیست. 

 

b. زیرا مقدمه شرعی در متعلق وجوب نفسی اخذ نشده 

 

c. زیرا ترشح قهری وجوب ممکن نیست. 

 

d. زیرا متصف به وجوب نفسی ضمنی است. 

سوال 28

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

به نظر شهید صدر (ره)، مراد از «آتی» در آیه شریفه «لا یکلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا ما آتاها» (طلاق: 7) چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. ایتاء تکوینی 

 

b. ایتاء تشریعی 

 

c. ایصال تشریعی 

 

d. مطلقِ ایصال



بدون جوابها:

1- کدام گزینه بیانگر ویژگی اصول عملیه شرعی میباشد؟ ان الاصول العملیه نوع من الاحکام الظاهریه الطریقیه المجعوله و مردها الی احکام ظاهریه شرعیه نشأت من ملاحظه اهمیه المحتمل (شک دارم) و اینکه اصول عملیه شرعیه احکام ظاهری شرعی هستند که از ملاحظه اهمیت محتمل نشأت گرفته اند.

2_ نظر شهید صدر در مورد ملازمه شرعی بین «ذی المقدمه و مقدمه» چیست؟

3-  کدام گزینه درباره موصول در آیه شریفه « لا یکلف الله نفسا الا ما ئاتئها» صحیح است؟ قوله سبحانه لایکلف الله نفسا الا ما اتاه یدل علی البراه بدعوی ان اسم الموصول یدل علی البراه (شک دارم) و اینکه مای موصوله در اینجا مطلق است و شامل ذات حکم شرعی خواهد بود که موضوع ادانه است یعنی شامل هرسه معنای اسم وفعل و حرف میشود. 

4- با توجه به عبارت «اکرم عالما» در کدامیک از شکهای زیر برائت جاری میشود؟ 

5- در کدامیک از موارد زیر حتی بنابر مسلک حق الطاعه نیز عقل حکم به برائت میکند؟

6- الشک المقرون بالعلم الاجمالی بجنس الالزام عبارت است از......؟

7_ غسل المستحاضه فی اللیل الدخیل فی صحه صیام النهار المتقدم (نیست)

8_ قد اعترض علی امکان الواجب المعلق بان الوجوب حقیقته البعث الشأنی و قابلیه البعث تلازم الانبعاث فحیث لا قابلیه للانبعاث لا قابلیه للبعث فلاوجوب.اشکال این استدلال چیست؟

9- طبق مسلک شهید چرا برائت در هنگام شک در تکلیف است نه شک در امتثال؟ چون امتثال و عصیان از مسقطات محرکیت تکلیفند نه خود تکلیف

زیرا طبق این مسلک شک در امتثال، شک در فعلیت تکلیف نمیباشد. پس برای دلیل برائت به هیچ وجه موضوعی وجود ندرد.

10_ اذا کان قصد الامتثال مما یؤخذ فی الواجب و شک فی التعبدیه مع عدم الاقل و الاکثر، چه اصلی در این فرض جاری میشود؟

12_ ان الاصول العملیه نوع من الاحکام الظاهریه الطریقیه المجعوله. داعی جعل اینگونه احکام چیست؟ داعی تنجیز احکام شرعی یا تعذیر آن احکام است.

13_ قوله سبحانه «لایکلف الله نفسا الا ما آتاه» یدل علی البرائه بدعوی أن اسم الموصول: یشمل التکلیف بالإطلاق، کما یشمل المال و الفعل، فیدلّ على‏ أنّه لا یکلّف بتکلیفٍ إلّا إذا آتاه، و إیتاء التکلیف معناه عرفاً وصوله إلى‏ المکلّف، فتدلّ الآیة على نفی الکلفة من ناحیة التکالیف غیر الواصلة.

14_ نظر شهید صدر در مورد روایت «کل شئ مطلق حتی یرد فیه نهی» جهت اثبات برائت چیست؟ این روایت دلالت بر برائت شرعی ندارد اما اگر ورود به معنای وصول باشد میتوان از روایت بعنوان ادله برائت استفاده کرد.(جوابش صفحه 341)

15_ طبق کدامیک از احتمالات در حدیث رفع میتوان به اطلاق رفع، برای نفی تمام آثار تمسک کرد؟ اگر رفع مستقیما ناظر به جانب محمول یعنی حکم باشد به عرف نزدیکتر است.

16_ حکم استحبابی در روایت عبدالله بن سنان « فانک اعرته ایاه و هو طاهر و لم تستیقن انه نجسه» به نفس حالت سابقه شده است یا یقین به حالت سابقه؟ طبق ظهور این روایت متیقن رکن استصحاب است یا یقین به حدوث؟

17_ در استصحاب، وحدت قضیه متیقنه و مشکوکه معتبر است یا تقابل این دو؟ چرا؟

18_ از دیدگاه محقق نائینی آیا استصحاب در عدم نعتی و عدم محمولی در صورت وجود ارکان استصحاب جاری می شود؟

19_ اگر بین دو دلیل لفظی قطعی الصدور و ظنی الدلاله، تعارض مستقر وجود داشته باشد، آیا تنافی بین دو دلیل به دلیل حجیت      این دو نیز سرایت میکند؟ دلیل حجیت دو دلیل در فرض مذکور چیست؟

20_ چرا مخالفت وجوب غیری به طور مستقل موجب استحقاق عقاب نمی شود؟ زیرا وجوب غیری دارای مبادی و ملاک مستقل نیست تا مستحق عقاب شود.

21_اذا قیل بان الامتثال من مسقطات التکلیف فالشک فیه، شک فی التکلیف، لابد للتلخیص من ذلک...؟ و أمّا إذا قیل بأنّ الامتثال من مسقطات التکلیف فالشکّ فیه شکّ فی التکلیف لا محالة. و من هنا قد یتوهّم تحقّق موضوع البراءة و إطلاق أدلتها لمثل ذلک، و لا بدّ للتخلّص من ذلک: إمّا من دعوى انصراف أدلّة البراءة إلى‏ الشکّ الناشئ من غیر ناحیة الامتثال، أو التمسّک بأصلٍ موضوعیٍّ حاکم، و هو استصحاب عدم الامتثال.

22_ان الاستحباب المولوی للاحتیاط قدیکون طریقا بملاک  (صفحه 358 و 359)

23_ نظر شهید صدر در مورد ملازمه شرعی بین ذی المقدمه و مقدمه چیست؟ (صفحه 270)

24_ در مسئله «اذا کان الشک فی الموضوع الخارجی کما اذا لم یحرز کون فرد ما مصداقا للموضوع الخارجی فان کان اطلاق التکلیف بالنسبه الیه شمولیا» چه اصلی جاری است؟ برائت جاری میشود زیرا شک در اینصورت شک در تکلیف زائد را نتیجه میدهد.

25- استدلال به روایت « کل شی مطلق حتی یرد فیه نهی» متعین است در : در صورتی که غایت ورود همان وصول باشد نه صدور

26- طبق نظر شهید مرفوع در «رفع ما لایعلمون» چیست؟ مرفوع در همه عناوین مواخذه است و مرفوع همان رفع واقعی میباشد. (صفحه 346)



27- انحلال علم اجمالی کبیر در شبهات حکمیه به علم اجمالی صغیر در دایره اخبار ثقات؟ مثل انحلال به علم اجمالی صغیر در اخبار غیرمعتبر است.  (صفحه352) علم اجمالی در دایره ثقات منحل میشود زیرا هر دو شرط قاعده در آن بطور کامل وجود دارد.

28- با توجه به خطاب در گزینه ها کدام مورد «مجرای اصاله اشتغال» است؟ اگر شک در امتثال باشد

29- در صورت اضطرار به تناول یک طعام معین از اطراف علم اجمالی، علم اجمالی از منجزیت ساقط میشود بخاطر......؟

30- علم اجمالی به بدهکاری به زید به مقدار یک درهم یا دو درهم و علم او به وجوب سوره یا عدم وجوب آن در صلاه به ترتیب عبارت است از ......

31- طبق نظر شهید «یرد» در روایت «کل شئ مطلق حتی یرد فیه نهی» متعین است در؟ یصل چون مانند یرد در دلش «مورد علیه» خوابیده است.

32- ماده اجتماع آیه « لایکلف نفسا الا ما آتاها» با ادله احتیاط چیست؟ 

سوالهای پایانیم

مانع از اتصاف مقدمات داخلی به وجوب غیری چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. دور 

 

b. اجتماع ضدین 

 

c. اجتماع مثلین 

 

d. تسلسل 

سوال 2

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

بین احکام تکلیفی واقعی کدام قسم از تقابل وجود دارد؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. ملکه و عدم ملکه 

 

b. تضاد 

 

c. تناقض 

 

d. تضایف 

سوال 3

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

کدام ویژگی «اصول عملی شرعی»، این اصول را با «اصول عملی عقلی» متفاوت می نماید؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. لا یعقل التعارض بینها ثبوتاً. 

 

b. انّها محصورة عقلاً. 

 

c. یعقل التعارض بینها اثباتاً. 

 

d. لا بّد من انّها توجد لکل واقعة. 

سوال 4

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

کدام گزینه بیانگر توجیه شهید صدر درباره استناد به روایات دال بر عدم حجیت ادله عقلی «نیست»؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. برخی از روایات دال بر ارجاع مدلولات عقل ابزاری به عقل منبعی است. 

 

b. برخی از روایات از عمل به ظنون عقلی مثل استحسان منع می کند. 

 

c. برخی از روایات دال بر شرطیت ولایت اهل بیت برای صحت اعمال است. 

 

d. برخی از روایات دال بر منع بی توجهی به ادله شرعی و اقبال ابتدایی به ادله عقلی است. 

سوال 5

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

از نظر مرحوم نائینی (ره)، بین «اطلاق» و «تقیید» ثبوتی چه نوع تقابلی وجود دارد؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. تقابل متضائفین 

 

b. تقابل متضادین 

 

c. تقابل متناقضین 

 

d. تقابل عدم و ملکه 

سوال 6

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

کدام گزینه تعریف «تخییر شرعی» است؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. تردد بدل هایی که تعلق به امر گرفته، در لسان دلیل باشد. 

 

b. بدل هایی که متعلق امر است دارای افراد طولی مشکک باشد. 

 

c. تردد بدل هایی که تعلق به امر گرفته، از لوازم شرعی مأمور به است. 

 

d. بدل هایی که در تنجیز واجب نقشی نداشته باشد. 

سوال 7

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

بنابر نظر شهید صدر، دلیل «عدم اجرای برائت هنگام شک در امتثال» چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. استصحاب عدم امتثال 

 

b. انصراف ادله برائت 

 

c. حکومت ادله احتیاط بر ادله برائت 

 

d. عدم تحقق موضوع برای دلیل برائت 

سوال 8

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

در کدام یک از موارد زیر تحریم عمل، مقتضی بطلان عمل «نمی شود»؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. نهی تکلیفی از شرط غیر عبادی عبادت 

 

b. نهی ارشاد به شرطیت در معامله 

 

c. نهی ارشاد به شرطیت در عبادت 

 

d. نهی ارشاد به مانعیّت در معامله 

سوال 9

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

در صورت شک در تعیینی یا تخییری بودن واجب، بنابر کدام یک از تفاسیر وجوب تخییری، شک در اطلاق و اشتراط وجوب است؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. تعلق وجوب به جامع مطلقا 

 

b. تعلق وجوب به جامع وسرایت آن به افراد 

 

c. رجوع تخییر شرعی به وجوبات مشروطه 

 

d. تعلق وجوب به جامع وعدم سرایت آن به افراد 

سوال 10

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

کدام قسم از «مقدمات حرام» متصف به حرمت غیری می شوند؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. لا یتصف شیء من مقدماته بالحرمة 

 

b. ما ینفک عنه الحرام 

 

c. مطلق مقدماته 

 

d. ما لا ینفکّ عنه الحرام 

سوال 11

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

اگر امر اضطراری مقید به استیعاب عذر در همه وقت باشد، و مکلف در وقت عذر داشت و مأموربه را بصورت اضطراری آورد، وظیفه او نسبت به قضای عمل بعد از وقت چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. قضا واجب است. 

 

b. قضا واجب نیست. 

 

c. متوقف بر لسان دلیل أمر اضطراری است. 

 

d. متوقف بر لسان دلیل أمر اختیاری است. 

سوال 12



هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

دلیل قائلین به استحاله تلازم بین حکم شرع با حکم عقل عملی چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. دور 

 

b. انقلاب ملاک 

 

c. لغویت 

 

d. انفکاک حجیت 

سوال 13

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

با توجه به نظر مشهور مبنی بر اینکه ایجاب شئ مستلزم ایجاب مقدمه آن است، مقدمه به چه امری متصف می شود؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. مقدمه، وجوب شرعی تبعی دارد. 

 

b. مقدمه، واجب شرعی نفسی است. 

 

c. وجوب مقدمه و ذی المقدمه، علت ملاک مقدمه و معلول ملازمه آن دو است. 

 

d. مصلحت مقدمه، عقلی و شرعی است. 

سوال 14

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

چرا ترک واجب غیری موجب تعدد استحقاق عقاب «نیست»؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. چون ملاک آن از آثار عرضی است نه ذاتی 

 

b. چون سوای واجب نفسی ملاکی وجود ندارد. 

 

c. به دلیل عدم تأثیر گستره واجب غیری در تحصیل واجب نفسی 

 

d. چون مصلحت واجب التحصیل، ارتباطی با واجب غیری ندارد. 

سوال 15

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

در صورتی که عقل بتواند ملاک موجود در یک فعل را درک کرده و وجود شرائط و فقدان موانع را احراز کند، چه نتیجه ای مترتب می شود؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. استکشاف انی حکم شرعی 

 

b. استکشاف لمی حکم شرعی 

 

c. استکشاف ثبوتی لمی و عدم استکشاف اثباتی انی حکم شرعی 

 

d. عدم استکشاف حکم شرعی به خاطر احتمال خطا 

سوال 16

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

جمع بین اطراف علم اجمالی در شبهه وجوبیه، از مصادیق کدام مقدمه است؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. عقلی 

 

b. شرعی 

 

c. علمی 

 

d. وجوب 

سوال 17

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

به نظر محقق اصفهانی تکلیف حقیقی چه تکلیفی است؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. بر اساس مصالح و مفاسد نفس الأمریه باشد. 

 

b. بدون وصول هم محرکیت دارد. 

 

c. غرض از انشاء آن بعث مکلف باشد. 

 

d. با انشاء حاصل می شود. 

سوال 18

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

از نظر مصنف، متعلق وجوب غیری چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. طبیعی مقدمه 

 

b. حصه موصله 

 

c. حصه موصوله و طبیعی مقدمه 

 

d. تمکن از وجوب نفسی 

سوال 19

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

بنابر امتناع اجتماع امر و نهی و تعارض دلیل آن دو، کدام یک مقدم می شود؟ چرا؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. امر، زیرا اطلاق دلیل آن بدلی است و اطلاق بدلی، اقوی است. 

 

b. امر، زیرا اطلاق دلیل آن شمولی است و اطلاق شمولی مقدم بر بدلی است. 

 

c. نهی، زیرا اطلاق دلیل آن بدلی است و اطلاق بدلی مقدم بر شمولی است. 

 

d. نهی، زیرا اطلاق دلیل آن شمولی است و اطلاق شمولی، اقوی است. 

سوال 20

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

بنابر نظریه قائل به ارجاع «تخییر شرعی» به «تخییر عقلی» متعلق وجوب هر کدام چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. در تخییر عقلی، جامع بدیل هاست برخلاف تخییر شرعی 

 

b. در هر دو تخییر، جامع است. 

 

c. در تخییر شرعی، جامع افراد است برخلاف تخییر عقلی 

 

d. در هر دو تخییر، تک تک بدیل هاست. 

سوال 21

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

به نظر شهید صدر (ره) برای اینکه حدیث رفع شامل شبهات موضوعیه و حکمیه شود، باید از «مای موصوله» چه معنایی اراده شود؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. شیء 

 

b. تکلیف به شرط ثبوت جعل و مجعول 

 

c. تکلیف 

 

d. شیء یا تکلیف 

سوال 22

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

طبق مسلک شهید صدر، حکم اولی عقل به وجوب رعایت محتملات، مقید به چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. عدم ترخیص قطعی از شارع 

 

b. عدم ترخیص احتمالی از شارع 

 

c. عدم اثبات تکالیف احتمالی 

 

d. عدم اثبات تکالیف قطعی 

سوال 23

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

در مجال اصل عملی هنگام شک در تعبدیت واجب، کدام گزینه ثمره امکان و استحاله أخذ قصد امتثال أمر در متعلق أمر است؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. برائت از قصد امتثال بنابر قول به امکان 

 

b. تعبدیت واجب بنابر قول به استحاله و امکان 

 

c. اشتغال بنابر قول به امکان 

 

d. برائت از قصد امتثال بنابر قول به استحاله 

سوال 24

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال

لازمه نشأت گرفتن احکام ظاهری از مصالح و ملاکات متعلقات آنها چیست؟

یک مورد را انتخاب کنید:

 

a. تعدیل احکام اختیاری 

 

b. خلط تشریع جایز با غیر جایز 

 

c. تصویب 

 

d. تخطئه 

سوال 25

هنوز جواب داده نشده

نمره از 0.50

 علامت‌گذاری سوال

صورت سوال



47_ ادله احتیاط در صورت تمامیت چه مواردی را شامل می‌شود که آیه کریمه«لایکلف الله نفسا الا ما أتاها» شامل نمی‌شود؟ موارد قبل از فحص

48_ نظر نهایی شهید صدر درباره معیار جریان برائت هنگام شک در موضوع خارجی کدام است؟ أن یکون اطلاق التکلیف شمولیاً

49- «طی کردن مسافت قبل از وجوب حج» و «غسل جنابت برای روزه قبل از طلوع فجر» به ترتیب مثال برای کدام یک از مقدمات هستند؟ مفوته - مفوته

50- از نظر مصنف اخذ قطع به حکم در چه موردی بدون شک امکان دارد؟ موضوع حکم مخالف

51- از نظر نایینی بین «اطلاق» و «تقیید» چه نوع تقابلی وجود دارد؟ تقابل عدم و ملکه

52- در موارد شک، طبق کدام یک از فروض، میتوان با تمسک به اطلاق دلیل حکم ، دخالت قید علم را در موضوع آن حکم نفی کرد؟ امکان تقیید و اطلاق باهم

53- کدام واجبات است که به صرف اتیان فعل از عهده مکلف خارج میشود؟ واجبات توصلی

56- با توجه به نظر مشهور مبتنی بر اینکه ایجاب شیء مستلزم ایجاب مقدمه آن است، مقدمه به چه امری متصف میشود؟ مقدمه، وجوب شرعی تبعی دارد.

57- کدامیک از گزینه های زیر از خصوصیات وجوب غیری به شمار میرود؟ ان الوجوب الغیری ملاکه المقدمیه

58- کدام قسم از «مقدمات حرام» متصف به حرمت غیری میشود؟ مالاینفک عنه الحرام

59- در صورت قبول « ملازمه بین وجوب شیء و وجوب مقدمه آن» اکر واجبی علت تامه برای حرامی باشد و ملاک واجب نیز ؟؟؟؟حرمت چه رابطه ای باهم دارند؟ (اگر ملازمه را انکار کنیم جواب تزاحم است اما اگر بپذیریم جواب تعارض است)

60- بنابر امتناع اجتماع امر و نهی و تعارض دلیل آن دو، کدامیک مقدم میشود؟ چرا؟ نهی زیرا اطلاق دلیل آن شمولی است و اطلاق شمولی اقوی است. 

61- نظریه مصنف در مورد «اقتضاء وجوب الشیء لحرمه ضده» کدام گزینه است؟ وجوب شیء اقتضای حرمت ضد خاص آن را ندارد.

62- نظر معروف اصولیون درباره اقتضای حرمت در معامله در صورت تعلق به «سبب» و «مسبب» به ترتیب چیست؟ عدم بطلان معامله – عدم بطلان معامله

63- در صورتی که عقل بتواند ملاک موجود دریک فعل را درک کرده و وجود شرایط و فقدان موانع را احراز کند، چه نتیجه ای مترتب میشود؟ استکشاف لمی حکم شرعی

64- دلیل قائلین به استحاله تلازم بین حکم شرع با حکم عقل عملی چیست؟ لغویت

65- با توجه به عبارت« القطع العقلی الذی یوخذ عدمه فی موضوع الحکم اذا کان قطعا بالجعل» نظر شهید صدر درباره ؟؟؟؟ عدم امکان سلب حجیت زیرا خلف فرض است.

66_  چرا مجرد «تعدد عنوان» کاشف از «تعدد معنون» نیست؟ لامکان انتزاع عنوانین من موجود واحد

67_ بنابر نظر شیخ انصاری اگر مراد از موصول در آیه شریفه «لایکلف نفسا الا ما اتاه» ، تکلیف باشد، موصول از کدام قسم مفعول است؟ مفعول مطلق

68- چرا شهید دلالت آیه « و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» را بر برائت تمام نمیداند؟ ادله احتیاط بیان میباشند لذا برائت مستفاد از آیه محکوم ادله احتیاط میباشد.

69- اگر مراد از «مایتقون» در ایه «ما کان الله لیضل قوما بعد اذ هداهم حتی یبین لهم ما یتقون» احکام واقعی باشد؟ آیه شریفه با ادله احتیاط در تعارض است.

70- استدلال به روایت « کل شی مطلق حتی یرد فیه نهی» برای برائت متوقف است بر : ؟ یرد به معنای یصل باشد و مراد از نهی هم واقعی باشد.

71_اگر مراد از «ما»  در آیه شریفه «ماکان الله لیضل قوما بعد اذ هداهم حتی یبین لهم ما یتقون» احکام واقعی باشد، نسبت برائت مستفاد از آیه با ادله احتیاط چگونه است؟ با ادله احتیاط در تعارض است. 

72_ کدام گزینه از خصایص وجوب غیری نیست؟ ان مخالفه الواجب الغیری، توجب العقاب مستقلا

73_ اقتضای حرمت برای بطلان عبادت، بر اساس کدام ملاک، واجبات توصلیه را هم شامل است؟ ممانعه للحرمه عن اطلاق الامر خطابا و دلیلا لمتعلقها

74_ کدامیک از گزینه های زیر از ویژگی‌های اصول عملیه شرعیه به شمار می‌رود؟ مردها الی احکام ظاهریه شرعیه نشأت من ملاحظه اهمیه المحتمل

75-اذا کان الامر الاضطراری ثابتا بمجرد عدم التمکن فی اول الوقت و بادر المریض فصلی جالسا فی اول الوقت، ثم ارتفع العذر فی تمام الوقت: ؟ فلاتجب علیه الاعاده

76- کدامیک از گزینه های زیر از ویژگی‌های اصول علیه عقلیه به شمار می‌رود؟ وظائف عملیه عقلیه و مردها فی الحقیقه الی حق الطاعه اثباتا و نفیاً 

77_ در کدام مورد «اخذ قطع به حکم در موضوع حکم » ممکن است؟ در موضوع حکم مخالف

78- اگر علم اجمالی را مرکب از علم به جامع و شکوک بدانیم، کدام گزینه صحیح است؟ جامع تنجیز دارد و موافقت احتمالیه کفایت میکند.

79- اگر جهاد واجب متوقف بر هتک حرمت مسلمانی باشد و مکلف بعد از هتک حرمت مسلمان به جهاد نرفت، در چه صورتی مرتکب مقدمه حرام نشده است؟ قبول ملازمه و تعلق وجوب غیری به مطلق مقدمه

80_  جمع بین اطراف علم اجمالی در شبهه وجوبیه از مصادیق کدام مقدمه است؟ عملی

81_  نظریه مصنف پیرامون وجوب غیری چیست؟ انکار در مرحله جعل و ایجاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد