بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

روایتی که ممکن است درباره انقلاب اسلامی باشد

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ أَخِیهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ‏ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَبِیِّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ یَحْیَى بْنِ سَامٍ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ:

کَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ یَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا یُعْطَوْنَهُ ثُمَّ یَطْلُبُونَهُ فَلَا یُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِکَ وَضَعُوا سُیُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَیُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا یَقْبَلُونَهُ حَتَّى یَقُومُوا وَ لَا یَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِکُمْ قَتْلَاهُمْ‏ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ لَاسْتَبْقَیْتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.[1]

امام باقر علیه السلام : گویا قومی را میبینم که در مشرق قیام میکنند و حق را طلب میکنند؛ پس حق به آنها داده نمیشود ؛ بار دیگر حق خواستار حق میشوند ولی باز هم از حق منع میشوند ؛ زمانی که چنین میشود ؛ شمشیرهایشان را بیرون میکشند و در نتیجه حق خود را میگیرند ... .

و این پرچم را جز به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه تسلیم نمیکنند ( پرچم را به ایشان تحویل میدهند) ؛ کشته های اینها شهید هستند ؛ همانا اگر من آن زمان را درک کنم ؛ جان خودم را برای صاحب این امر (  و درک زمان ظهور ) حفظ میکنم.

  

 نکات :

1 – این روایت در مقام بیان مقدمات ظهور حضرت ولی عصر عج است ؛ و میفرماید که عده ای قبل از قیام حضرت ولی عصر عج ؛ قیام میکنند و این قیام آنها مقدمه ی  ظهورآن حضرت است. ( قیام تمهیدی و مقدماتی )

2 – عبارت " کَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ " : در زمان ائمه علیهم السلام مشرق به معنی ایران و مغرب امپراطوری روم ( بیزانس) بوده. پس این روایت میفرماید : قومی در ایران قیام میکنند و ... .

 3 – شنیده ام که برخی علما با توجه به عبارت : " أَمَا إِنِّی لَوْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ لَاسْتَبْقَیْتُ نَفْسِی لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ " احتمال داده اند ( نه به طور یقینی ؛ فقط به صورت احتمال ) : که فاصله بین این قیام مقدماتی تا ضهور حضرت ولی عصر عج بیشتر از عمر یک انسان معمولی نیست ؛ زیرا امام باقر علیه السلام فرمودند : اگر من زمان قیام مقدماتی را درک کنم جان خودم را حفظ میکردم تا زمان ظهور حضرت حجت را درک کنم.

4 – از این روایت استفاده میشود که قیام در عصر غیبت ؛  به طور کلی مردود نیست بلکه برخی قیامها هست که مورد تایید ائمه علیهم السلام واقع شده.

5_ شاید بتوان از عبارت آخر روایت استفاده کرد که هر چند شهادت افتخار عظیمی هست ولی در آن دوران مادامی که انسان بتواند حفظ نفس کند بهتر است کاری کند که شهید نشود بلکه کاری کند تا زنده مانده و آن دوران را درک کند. ( زیرا امام علیه السلام فرمود : اگر ان دوران را درک کنم سعی میکنم زنده بمانم ...) البته اگر جهاد واجب عینی باشد مشخص است که باید حتما در جهاد شرکت کرد و هیچ امری نمیتواند جلو واجب را بگیرد.

  

________________________________________
کتابنامه : ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، الغیبة( للنعمانی)، 1جلد، نشر صدوق - تهران، چاپ: اول، 1397ق.



[1] الغیبة( للنعمانی) ؛ النص ؛ ص273 حدیث 50

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد