بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

نکاتی از زندگی ایت الله خوشوقت ره

روز گذشته خبر ارتحال عالم ربانی و معلم عالیقدر اخلاق و عرفان حضرت آیت الله خوشوقت ره که از زبده ترین شاگردان علامه طباطبایی ره بود دلهای اهل معرفت را داغدار کرد. هر چند حقیر توفیق بهره مندی از محفل پر فیض آن عالم ربانی را نداشته ام اما همیشه مشتاق زیارت وجود مبارکشان بودم ، به همین مناسبت خاطراتی جسته گریخته را که از علما و بزرگان حوزه راجع به ایشان شنیده ام نقل میکنم .

1-در حدود سال 1336 که ما وارد حوزه شدیم ایشان به تدریس کتاب منظومه اشتغال داشتند ، ایشان در آن زمان صبح ها به درس میرفتند اما عصر ها در حجره خود میماندند ، گاهی که عصر ها میخواستم به سراغ ایشان بروم ، از بیرون حجره      میدیدم که ایشان بر سر سجاده ی خود نشسته اند و اشک چشمانشان روی گونه هایشان سرازیر است.

  

2- ایشان همیشه مقدار زیادی از شب مشغول تهجد و عبادت بودند ، شبی در منزل ما در قم مهمان بود، ایشان مقداری میخوابیدند و بعد بیدار شده و مقداری نماز میخواندند و مجددا میخوابیدند و مجددا بیدار میشدند برای نماز و به همین ترتیب حدود پنج بار برای نماز شب بیدار شدند. این نحوه نماز شب خواندن سیره ی پیامبر صلی الله علیه و آله بوده که نماز شب را در بین ساعات شب قسمت میکردند و نزد اهل معرفت این نحوه نماز شب ، از ریاضت های عجیب و سخت است و هر کسی را یارای این نحوه عبادت و تهجد نیست.

3- قبلا وقتی برای نماز به مسجد میرفتند گاه با تاخیر به منزل باز میگشتند ، مثلا ظهر ها گاه ساعت دو یا سه و شب ها گاه حدود ساعت ده از مسجد باز میگشتند ، روزی به ایشان عرض کردم که بنده میخواهم مهمان شما باشم.

 وقتی به همراه ایشان به منزلشان رفتیم اهل منزل نهار ( یا شام / تردید از بنده است) خورده بودند ، ایشان کیسه داشتند که در آن مقداری نان خشک بود ، از همان کیسه کمی نان خشک با شیر آوردند و با هم خوردیم و خودشان میفرمودند" من خشن غذا میخورم " اما در عین حال در مجالس عمومی و روضه ها و مهمانی ها از همان غذای معمولی تناول میکردند. آری مردان بزرگ در بیرون ظهور و بروزی دارند و در باطن تجلی دیگری دارند.

4- فرزند خود را در حدود 16 سالگی به جبهه فرستادند ، وقتی علت را جویا شدم فرمودند : در ماه رمضان دیدم ایشان دارای لطافت و نورانیتی خاص شده است ، خواستم به جبهه بروند تا اگر شهید شدند با همچین نورانیتی شهید شوند. ( ناگفته نماند که آقا زاده ایشان در جبهه دچار سانحه شدند اما بحمد لله زنده ماندند)

5- در علوم مختلف صاحب نظر بود، در فقه و اصول مسلط و مجتهد مسلم بودند و در ادبیات تخصص و تبحری خاص داشتند، در تاریخ مخصوصا تاریخ تحلیلی متخصص بودند ، هیچ حدیثی در نزد ایشان خوانده نمیشد مگر اینکه آن حدیث را دیده بودند و در مورد آن نظر داشتند، یک دوره کامل بحار را مطالعه کرده بودند ( دوره ی بحار 110 جلد و به زبان عربی است) و در مسائل علوم دینی مستحضر و حاضر جواب بودند ، گویا که این مطلب را چند ساعت قبل مطالعه کرده اند.

6- علامه طباطبایی ره درباره ایشان فرموده بودند : انصافا مردی مسلط به کار است.

آنچه ذکر شد مطالبی بود که جسته و گریخته از دو تن از دوستان قدیمی ایشان که خود از علمای طراز اول هستند ، شنیده بودم و در خاتمه به زبان دل میگویم که :

من ای صبا ره رفتن به کوی دوست ندارم

تو میروی به سلامت سلام ما برسانی

... نقل این مطلب با ذکر منبع بلامانع است . دو لینک مرتبط  لینک اول  لینک دوم 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد