بسم الله الرحمن الرحیم
و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم
نمونه سوالات کتاب دروس تمهیدیه فی القواعد الرجالیه . از توثیقات عام تا اخر کتاب
1 . هر یک از این کتب به چه غرضی تالیف شده اند ؟
فهرست شیخ طوسی
رجال شیخ طوسی
رجال نجاشی
رجال کشی
کتاب من لا یحضره الفقیه :(ص 262 بحث النقطة الثانیه)
2 . عبارت را توضیح دهید :
انه بناء على قطعیة جمیع ما فی الکتب الأربعة لا حاجة لتسجیل الشیخ الطوسی و الصدوق للمشیخة فی آخر کتابهما و ذکر طرقهما إلى الاصول التی نقلا منها الأحادیث. و لا معنى أیضا لما ذکره الشیخ الطوسی فی مقدمة المشیخة من انی اذکر هذه المشیخة لتخرج احادیثی من الارسال إلى الاسناد.ص228
3 . برخی از این روایت استفاده کرده اند که جمیع احادیث کتب اربعه صحیح است. مطلب را توضیح داده و نقد این سخن را بیان فرمایید ص 232
محمد بن الحسن بن أبی خالد قلت لأبی جعفر الثانی علیه السّلام:جعلت فداک رووا عن أبی جعفر و أبی عبد اللّه علیهما السّلام و کانت التقیة شدیدة فکتموا کتبهم و لم ترو عنهم فلما ماتوا صارت الکتب الینا فقال: حدثوا بها فانها حق.
4 . مرسلات صدوق را توضیح داده و بفرمایید ایا این مرسلات حجت هستند یا خیر ؟ چرا؟ ص267 و 215
5 . برخی گفته اند تمام احادیث تهذیبین صحیح است . دلیل انها چیست ؟ ص 272
6 . ایا رجال ابن غضائری معتبر است یا خیر ؟ چرا ؟ ص 333
7 . رجال برقی متضمن چه مطالبی هست ؟ ص 332
8 . سه خصوصیت کتاب معجم رجال حدیث را بیان فرمایید. ص 336 و 337
9 . سه نفر از معروف ترین افرادی که " عدة من اصحابنا " از انها نقل میکنند را نام ببرید. ص246
10 . عبارت را توضیح داده و یکی از ایرادات انرا بیان فرمایید ص 233
و قد تخطر للذهن دعوى ثانیة معاکسة و هى ان ما اودعه الشیخ الصدوق و الطوسی فی کتبهم لیس حجة باعتبار ان الطرق المذکورة فی المشیخة هی طرق إلى اصحاب الکتب، و بکلمة اخرى إلى اصل الکتاب دون النسخة الموجودة عند الشیخ الطوسی أو الصدوق التی ینقل عنها الأحادیث فی کتابه. و معه تکون الروایات المذکورة مرسلة
11 . منشا و علت اضمار در سند احادیث چیست ؟ و ایا مضمرات معتبرند یا خیر ؟ ص 211
12 . چرا ایت الله خویی جبران ضعف سند با عمل مشهور را قبول ندارند؟ ص 210
13 . چرا خبر حسن حجت نیست ؟ ص 209
14 . خبر ثقه حجت است یا خبر عادل ؟ ص 206
15 . فرق شهادت ثقه با اخبار ثقه در چیست ؟ ص 196
16 . برخی اشکال کرده اند که توثیقات نجاشی و دیگران خبر مرسل هستند و همچنان که روایت مرسل اعتبار ندارد توثیقات مرسل هم اعتبار ندارد. جواب شما به این مطلب چیست ؟ ص 194 و 195
17 . مشایخ ثلاثه چه کسانی هستند ؟ 184
18 . اقسام مرسلات ابن ابی عمیر را نام برده و بفرمایید کدامیک از انها حجت است ؟ ص 185 و 186
19 . با توجه به نظر کتاب ، ایا واسطه بین بنو فضال تا معصوم نیازمند بررسی هستند یا خیر ؟ و به عبارت دیگر : ایا وقوع بنو فضال در سند جزء توثیقات عامه شمرده میشود یا خیر ؟
20 . ایا شیخ نجاشی بودن از طرق توثیق عام است ؟ ص 178 به بعد.
21 . مشکل اصلی کتاب تفسیر علی بن ابراهیم ( تفسیر قمی ) چیست ؟ ص 174
...............
سوالات دیگر :
1 . فرق توثیقات عام با توثیقات خاص چیست ؟ 2 . اسناد موجود در مشیخه سند به کتاب هستند یا سند به نسخه؟ 3 . چرا باید اسناد موجود در مشیخه سند به نسخه باشند ؟ 4 . به نظر شیخ طوسی همه احادیث کتاب کافی را صحیح میداند ؟ 5 . در روایت عده از احمد بن محمد بن عیسی چند نفر از افراد عده باید ثقه باشند ؟ چرا ؟ 6 . اصطلاح حدیث صحیح نزد شیخ صدوق به چه معنایی هست ؟ ص 264 7 . اگر درباره کتابی بگوییند " معول علیها " یا بگویند " فلان کتاب از کتب مشهوره هست " این بدان معناست که همه اجادیث ان کتاب صحیح است ؟ ص 266 8 . ایا شهرت کتاب ما را از داشتن طریق معتبر به ان بی نیاز میکند ؟ ص 266 9 . فصل بندی کتاب علامه در رجال چگونه است و در کتاب خود از چه کتبی مطلب نقل میکند ؟ ص 334
نکته اخلاقی : سعی کنیم هر روز و با توجه لحظاتی را به حضرت زهرا سلام الله علیها متوسل باشیم و به دفعات بگوییم : یا مولاتی یا فاطمة الزهرا.