بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه .نمونه سوال قاعده میسورتا اقرار

بسم الله الرحمن الرحیم

1 . اگر از اتیان بعضی از اجزای عملی ناتوان شویم قاعده اولیه وجوب باقی اجزا است یا عدم وجوب باقی اجزا ؟ ص 119

2 . محل بحث در قاعده میسور مرکبات استقلالی است یا مرکبات ارتباطی ؟ ص 120

3 . در هر یک از فروض زیر جای جریان کدامیک از دو قاعده و اتلاف است ؟ص 135

الف : مال در دست غاصب تلف نشده :

ب : مال در درست غاصب بدون تفریط تلف شده :

ج : مال در دست غاصب با تفریط تلف شده :

  

4 . اگر کسی بگوید ضعف سند روایت " علی الید ما اخذت حتی تودی " با عمل مشهور جبران میشود چه جوابی به او میدهید ؟ ص 138

 

5 .  اگر دلیل ما بر ضمان ید همان روایت " علی الید ما اخذت حتی تودی" باشد آیا میتوانیم قائل به ضمان منافع و اعمال هم شویم ؟ ص 142                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

6 . اگر قائل شویم که کسی که فرش دیگری را نجس کرده ضامن نقصان قیمت ان است ، این ضمان بدلیل قاعده غرور است یا بدلیل قاعده تسبیب ؟ ص 155

7 . چرا ضعف سند جمله معروف " المغرور یرجع علی من غره " با عمل اصحاب جبران نمیشود ؟ ص 157

8 . قدر متیقن قاعده مغرور در چه فرضی است ؟ ( با توجه به بحث علم و جهل غار و مغرور) ص 165

9 . اگر کسی بگوید "خانه ام را وقف فقرا کردم "  اینجا جای جریان قاعده "اقرار العقلا" است یا قاعده "من ملک" ؟ ص 173

10 . مقصود از قاعده "من ملک شیئا ملک الاقرار به " چیست؟ ص 172

11 . در چه فرضی قاعده اقرار العقلا جاری نمیشود ؟ ( استثنا از موارد جریان قاعده ؟ ) ص 178

12 . عبارت زیر در بحث قاعده میسور را به طور خلاصه معنی بفرمایید. ص 124

قد یحاول اثبات وجوب الاجزاء المیسورة من خلال الاستصحاب.

و قد یبدو ان التمسّک بالاستصحاب أمر غریب لأن الوجوب السابق الذی کان ثابتا للأجزاء المیسورة- و هو وجوبها الضمنی‌ الثابت ضمن وجوب الکل- قد سقط جزما لأنّه ثابت ضمن وجوب الکل فاذا سقط سقط ما فی ضمنه، و الوجوب الذی یراد اثباته- و هو الوجوب النفسی الاستقلالی- لا ثبوت له سابقا لیستصحب.

و علیه فما کان سابقا لا یمکن استصحابه و ما یراد استصحابه لم یکن ثابتا سابقا.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد