بسم الله الرحمن الرحیم
1 . اگر از اتیان بعضی از اجزای عملی ناتوان شویم قاعده اولیه وجوب باقی اجزا است یا عدم وجوب باقی اجزا ؟ ص 119
2 . محل بحث در قاعده میسور مرکبات استقلالی است یا مرکبات ارتباطی ؟ ص 120
3 . در هر یک از فروض زیر جای جریان کدامیک از دو قاعده و اتلاف است ؟ص 135
الف : مال در دست غاصب تلف نشده :
ب : مال در درست غاصب بدون تفریط تلف شده :
ج : مال در دست غاصب با تفریط تلف شده :
4 . اگر کسی بگوید ضعف سند روایت " علی الید ما اخذت حتی تودی " با عمل مشهور جبران میشود چه جوابی به او میدهید ؟ ص 138
5 . اگر دلیل ما بر ضمان ید همان روایت " علی الید ما اخذت حتی تودی" باشد آیا میتوانیم قائل به ضمان منافع و اعمال هم شویم ؟ ص 142
6 . اگر قائل شویم که کسی که فرش دیگری را نجس کرده ضامن نقصان قیمت ان است ، این ضمان بدلیل قاعده غرور است یا بدلیل قاعده تسبیب ؟ ص 155
7 . چرا ضعف سند جمله معروف " المغرور یرجع علی من غره " با عمل اصحاب جبران نمیشود ؟ ص 157
8 . قدر متیقن قاعده مغرور در چه فرضی است ؟ ( با توجه به بحث علم و جهل غار و مغرور) ص 165
9 . اگر کسی بگوید "خانه ام را وقف فقرا کردم " اینجا جای جریان قاعده "اقرار العقلا" است یا قاعده "من ملک" ؟ ص 173
10 . مقصود از قاعده "من ملک شیئا ملک الاقرار به " چیست؟ ص 172
11 . در چه فرضی قاعده اقرار العقلا جاری نمیشود ؟ ( استثنا از موارد جریان قاعده ؟ ) ص 178
12 . عبارت زیر در بحث قاعده میسور را به طور خلاصه معنی بفرمایید. ص 124
قد یحاول اثبات وجوب الاجزاء المیسورة من خلال الاستصحاب.
و قد یبدو ان التمسّک بالاستصحاب أمر غریب لأن الوجوب السابق الذی کان ثابتا للأجزاء المیسورة- و هو وجوبها الضمنی الثابت ضمن وجوب الکل- قد سقط جزما لأنّه ثابت ضمن وجوب الکل فاذا سقط سقط ما فی ضمنه، و الوجوب الذی یراد اثباته- و هو الوجوب النفسی الاستقلالی- لا ثبوت له سابقا لیستصحب.
و علیه فما کان سابقا لا یمکن استصحابه و ما یراد استصحابه لم یکن ثابتا سابقا.