مطلب ذیر را در کتاب یا نوشته ای ندیده ام اما یکی از اساتید محترم سالها قبل این را مطرح فرمودند و بنده نیز انرا در گوشه یادداشت کردم تا بعد ها بتوانم در موردش تحقیق کنم.
میفرمودند : ادعا شده که صد مساله فقهی داریم که تنها دلیل آن اجماع است اما از آیت الله بروجردی نقل شده که فقط 20 یا 25 مساله داریم که تنها دلیل ان اجماع است، برخی هم گفته اند تنها ده مساله است که تنها دلیل ان اجماع است که عبارتند از :
1-حرمت قطع نماز واجب در حال اختیار
2-مبطلیت تعلیق در عقود
3-اعتبار لفظ در عقد نکاح
4-مبطلیت فعل کثیر در نماز
5-بطلان وقف منقطع الاخر
6-فوریت ازاله نجاست از مسجد خواه بی احترامی باشد یا خیر
7-عدم صحت اسقاط ما لم یجب
8-اعتبار بلوغ در مفتی
9-به ارث برده شدن خیار(یا به ارث برده نشدن. تردید از نویسنده است)
10-نجاست ولد کافر
استاد فرمودند : البته این ده مساله هم صحیح نیست.