آیه الکرسی یک آیه بیشتر نیست و آن آیه 255 سوره مبارکه بقره است ؛ ابتدای آن " الله لا اله الا هو الحی القیوم" و انتهای آن : و هو العلی العیم " میباشد ؛
بنابراین عبارت " لا اکراه فی الدین " و ما بعد آن جزء آیه الکرسی نیست.
اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی
یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ
کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (255)
دلیل بر این مطلب :
1- تمام روایاتى که در فضیلت آن وارد شده و از آن تعبیر به آیة الکرسى کرده همه نشان مىدهد که یک آیه بیش نیست.
2- تعبیر به کرسى فقط در همان آیه اول است و نامگذارى به آیة الکرسى نیز مربوط به همین آیه است.
3- در بعضى از احادیث به همین معنى تصریح شده مانند حدیثى که در امالى شیخ از امیر مؤمنان على ع نقل شده است که ضمن بیان فضیلت آیة الکرسى از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع فرمود تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ.
4- در مستدرک سفینة البحار، از مجمع نقل مىکند"
و آیة الکرسى معروفة و هى الى قوله وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
"" آیة الکرسى معروف است و آن تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ است" .
5- در حدیثى از امام على بن الحسین ع مىخوانیم که پیامبر اکرم ص فرمود: کسى که چهار آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشایندى در خودش و مالش نمىبیند و شیطان به او نزدیک نمىشود، و قرآن را فراموش نمىکند .
از این تعبیر نیز استفاده مىشود که آیة الکرسى یک آیه است.
6- در بعضى از روایات وارد شده که آیة الکرسى پنجاه کلمه است و در هر کلمهاى پنجاه برکت است شمارش کلمات آیه نیز نشان مىدهد که تا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ پنجاه کلمه است.
آرى در بعضى از روایات دستور داده شده است که تا" هُمْ فِیها خالِدُونَ" بخواند، بى آنکه عنوان آیة الکرسى، مطرح باشد.
به هر حال آنچه از قرائن بالا استفاده مىشود این است که آیة الکرسى یک آیه بیشتر نیست.
اهمیت فوق العاده آیه الکرسی :
1-اهمیت فوق العاده آیة الکرسى از این نظر است که مجموعهاى از معارف اسلامى و صفات خداوند اعم از صفات ذات و فعل، مخصوصا مساله توحید در ابعاد مختلف را در بر گرفته، این اوصاف که به دوازده بخش بالغ مىشود و هر کدام مىتواند ناظر به یکى از مسائل تربیتى انسان باشد قابل دقت است و به گفته ابو الفتوح رازى هر یک از این صفات، یکى از مذاهب باطله را نفى مىکند (و به این ترتیب، دوازده تفکر باطل و نادرست به وسیله آن اصلاح مىشود).
2- در حدیثى از امام باقر ع آمده است:
" هر کس آیة الکرسى را یک بار بخواند، خداوند هزار امر ناخوش آیند از امور ناخوش آیند دنیا، و هزار امر ناخوش آیند از آخرت را از او بر طرف مىکند که آسانترین ناخوش آیند دنیا، فقر، و آسانترین ناخوش آیند آخرت، عذاب قبر است".
3-حدیثى از رسول اللَّه ص آمده است :
اعطیت آیة الکرسى من کنز تحت العرش و لم یؤتها نبى کان قبلى :
:" آیة الکرسى از گنجى زیر عرش الهى به من داده شده است و به هیچ پیامبرى قبل از من داده نشد" .
4-در حدیث دیگرى آمده است که دو برادر به حضور پیامبر ص رسیدند و عرض کردند براى تجارت به شام مىرویم، به ما تعلیم دهید چه بگوییم (تا از شر اشرار مصون بمانیم)
فرمود: هنگامى که به منزلگاهى رسیدید و نماز عشا را خواندید، موقعى که یکى از شما در بستر قرار مىگیرد، تسبیح فاطمه زهرا ع بگوید و سپس آیة الکرسى بخواند : فانه محفوظ من کل شىء حتى یصبح :" مسلما او از همه چیز در امان خواهد بود تا صبح"، سپس در ذیل این حدیث آمده است که در یکى از منزلگاهها دزدان قصد هجوم به آنها را داشتند اما هر چه تلاش کردند موفق نشدند .
........................
با استفاده از تفسیر نمونه ، ذیل آیه 255 سوره مبارکه بقره