بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

نمونه سوالات کتاب اصول علامه مظفر از اجتماع امر و نهی تا اخر ج ۲

 
الف- چهار گزینه ای: 
۱ "إنّ القیاس الاُصولیّ نوع من...... المصطلح علیه فی المنطق". 
أ) البرهان ب) التمثیل ج) الاستقراء التامّ د) الاستقراء الناقص 
۲ بین دو مثال "اذا شککت فابنِ علی الاکثر" و "لا شک لکثیر الشک" چه رابطه ای وجود دارد؟ 
أ) حکومت ب) ورود ج) تخصیص د) تخصّص 
  
۳ شبهه در مثال‌های "الشک فی أنّ التدخین من المفطرات للصوم" و "الشک فی طهارة ماء معیّن" به ترتیب چه نوع شبهه ای است؟ 
أ) شبهه ی حکمیّه شبهه ی موضوعیّه ب) شبهه ی حکمیّه شبهه ی حکمیّه 
ج) شبهه ی موضوعیّه شبهه ی موضوعیّه د) شبهه ی موضوعیه شبهه ی حکمیّه 
۴ "مقتضی الاخبار (لا تنقض الیقین بالشک) حجّیة الاستصحاب فی مورد الشک فی...... ". (بنا بر نظر مرحوم مظفّر) 
أ) المقتضی ب) الرافع ج) المقتضی 
والرافع معاً د) رافعیّة الموجود 
ب- تشریحی: 
"و قد استدلّ لحجّیة خبر الواحد بآیة النفر (و ما کان المؤمنون لینفروا کافّةً فلو لا نفر من کلّ فرقة منهم طائفةً لیتفقّهوا فی الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلّهم یحذرون) " 
۱ دو موضع از آیه، بر "وجوب نفر"، دلالت می‌کند؛ آن دو را بیان کنید. تقریب استدلال به آیه را بنویسید. 
۲ با توجه به این که "طائفه" اسم جمع است (و شامل انذار و اخبار سه نفر یا بیشتر) می‌شود، چگونه آیة شریفه، بر حجّیت خبر واحد دلالت می‌کند؟ 
"لا إشکال فی وجوب متابعة القطع والعمل علیه مادام موجوداً؛ لانّه بنفسه طریق الی الواقع، و لیست طریقیّته قابلةً لجعل الشارع إثباتاً أو نفیاً" 
۳ دو صفت از صفات "قطع" را طبق عبارت فوق، بیان کنید. کدام یک از آن دو صفت برای قطع، ذاتی است؟ چرا؟ 
۴ "اجماع دخولی" را همراه با ویژگی آن تعریف کنید. 
۵ با توجه به این که "ظواهر قرآن" حجت است؛ روایت "من فسّر القرآن برأیه فلیتبوّأ مقعهده 
من النار" را چگونه توجیه می‌کنید؟ (دو جهت بیان کنید) 
"المقصود من العبادة الّتی هی محلّالنزاع ]فی مسألة دلالة النهی علی الفساد[، العبادة بالمعنی الاخصّ، و لا یشمل النزاع العبادة بالمعنی الاعمّ" 
۶ چرا نهی در عبادات، مستلزم فساد است؟ عبادت "بالمعنی الاخصّ" و "بالمعنی الاعمّ" را در قالب مثال توضیح دهید. 
۷ قاعدة "الجمع مهما أمکن أولی من الطرح" یک قاعدة عقلی است یا قاعدة شرعی؟ چرا؟ 
"الرابع من مقوّمات الاستصحاب: 

تعدّد زمان المتیقّن والمشکوک، و یشعر بهذا الشرط نفس الشرط الثالث (و هو اجتماع الیقین والشک فی زمان واحد) " 
۸ چگونه از شرط سوم، شرط چهارم فهمیده می‌شود؟ توضیح دهید. 
"قال زرارة: قلتُ له: الرجل ینام و هو علی وضوء، أیوجب الخفقة والخفقتان علیه الوضوء؟ قال (ع): "یا زرارة قد تنام العین و لا ینام القلب والاُذن، فإذا نامت العین والاُذن فقد وجب الوضوء"، قلتُ: فإن حرّک فی جنبه شیء و هو لا یعلم؟ قال (ع): "لا، حتّی یستیقن أنّه قد نام، حتّی یجیء من ذلک أمر بیّن والاّ فإنّه علی یقین من وضوئه و لا ینقض الیقین باشک أبداً و لکنّه ینقضه بیقین آخر" ". 
۹ سؤال دوم زراره از امام سؤال از شبهة حکمیّه است یا شبهة موضوعیه؟ چرا؟ 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد