-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی القواعد الرجالیه . کل کتاب
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:59
علامه و نجاشی در کتاب خود اسامی افراد عده من اصحابنا که کلینی از انها نقل میکند را بیان کرده اند. چرا قول نجاشی و علامه در این مساله مورد پذیرش نیست ؟ ص247 از عبارت مقدمه کتاب الزیارات توثیق همه روات کتاب فهمیده میشود یا روات بلا واسطه؟ چرا ؟ ص 177 اگر شهرت فتوایی بر خلاف خبر صحیح باشد آیا ان خبر از حجیت ساقط میشود؟...
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی اجاره تا حواله
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:47
بسم الله الرحمن الرحیم صحیحه حماد بن عثمان عن الصادق علیه السلام : إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ هر گاه خداوند خیر بنده ای را اراده کند او را فقیه در دین میکند. سوالات میان ترم درس فقه 5 از کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ( سوالات از کتاب الاجاره ، شرکت ، ضمان و حواله ) 1. حقیقت...
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی اجاره تا حواله
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:45
بسم الله الرحمن الرحیم نمونه سوالات فقه 5 از کتاب الاجاره تا کتاب الحواله 1 . آیا اجاره معاطاتی صحیح است ؟ چرا ؟ ص 15 2 . چرا " خیار حیوان ، خیار مجلس و خیار التاخیر ثلاثة ایام " در اجاری جاری نمیشود ؟ ص 17 3 . در بحث عدم جواز اخد اجرت بر واجب ، گفته شده : الثالث: ما استند إلیه الشیخ الأعظم، و هو ان العمل...
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی حواله تا شفعه
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:44
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر الستودع فیها بعدد ما احاط به علمک نمونه سوالات درس فقه 5 . از حواله تا شفعه از کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی 1 . مشخص کنید کدامیک از موارد زیر عقد نیست و مضمون هر یک را شرح دهید: حواله جعاله وکالت صلح ضمان شرکت کفالت شفعه 2 . فرق بین...
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی کتاب الشرکة و الضمان
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:43
بسم الله ارحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک بر دشمن و دوست اعتبارش پیداست در سینه عاشقان مزارش پیداست نوروز سر سفره زهرا (سلام الله علیها) هستیم سالی که نکوست از بهارش پیداست سوالات کتاب الشرکة و الضمان . نام و نام خانوادگی : نام مصحح:...
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی اجاره تا شفعه 2
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:40
فعاگر یکی از طرفین شرکت ، بعد از تقسیم اموال ادعا کنند که در تقسیم غلط و اشتباهی رخ داده ، ایا ادعای انها مورد قبول است ؟ چرا ؟ ص 29 چرا تصرف در عین مشترکه ( مال مشترک) بدون رضایت سایر شرکاء جایز نیست ؟ ص 28 ایا صحیح است در عقد حواله برای محیل و محال حق خیار قرار دهیم ؟ چرا ؟ ص49 فرق کفالت و حواله در چیست ؟ ص51 چرا...
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی . اجاره تا شفعه
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:38
شیخ انصاری ره برای عدم جواز اخذ اجرت بر واجبات میفرماید : " لان أخذ الاجرة علیه مع کونه واجبا مقهورا من قبل الشارع على فعله اکل للمال بالباطل لان عمله هذا لا یکون محترما لان استیفاءه منه لا یتوقف على طیب نفسه لأنه یقهر علیها مع عدم طیب النفس و الامتناع ". عبارت فوق را به اختصار توضیح دهید. 4 سبب از اسباب...
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی . اخر کتاب الاجاره
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:36
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک علی علیه السلام: مِنْ زَیْنِ الْإِیمَانِ الْفِقْهُ وَ مِنْ زَیْنِ الْفِقْهِ الْحِلْمُ وَ مِنْ زَیْنِ الْحِلْمِ الرِّفْقُ وَ مِنْ زَیْنِ الرِّفْقِ اللِّینُ وَ مِنْ زَیْنِ اللِّینِ السُّهُولَةُ . تحف العقول....
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی . کتاب الاجاره
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:32
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک اجب بالاختصار رجاء : 1. لماذا مستاجر العین لا یضمن تلفها الا فی صورة الافراط او التفریط ؟ 2 . اذکر دلیلین لضمان الطبیب عند مباشرته فی العلاج و تضرر المریض. 3 . اذا اخذ الطبیبُ البرائةَ ، فلا موجب لضمانه. و لکن...
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی حواله و کفالت و صلح
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:31
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک الامام علی علیه السلام: أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ / حکمت 210 نهج البلاغه بیشترین قربانگاه عقول و خرد ، در طمع ورزی است نام و نام خانوادگی : سوالات حواله ، کفالت ،صلح مصحح : 1....
-
نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی . ابتدای کتاب اجاره
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:27
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا وَ فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَهَا وَ مَنْ أُوتِیَهُنَّ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ...
-
دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه .نمونه سوال قاعده میسورتا اخر کتاب
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:22
مضمون قاعده میسور چیست ؟ص 119 مفاد قاعده علی الید حکم وضعی است یا تکلیفی؟ ص 141 چهار سبب از اسباب ضمان را نام برده و یکی از انها را توضیح دهید.ص 148 مفاد قاعده - من ملک شیئا ملک الاقرار به- چیست ؟ درقالب مثال توضیح دهید.ص 172 در جایی که غار و مغرور هر دو جاهل به خسارت و ضرر هستند ایا برای جبران خسارت میتوان به قاعده...
-
دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه .نمونه سوال قاعده میسورتا اقرار
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:14
بسم الله الرحمن الرحیم 1 . اگر از اتیان بعضی از اجزای عملی ناتوان شویم قاعده اولیه وجوب باقی اجزا است یا عدم وجوب باقی اجزا ؟ ص 119 2 . محل بحث در قاعده میسور مرکبات استقلالی است یا مرکبات ارتباطی ؟ ص 120 3 . در هر یک از فروض زیر جای جریان کدامیک از دو قاعده و اتلاف است ؟ص 135 الف : مال در دست غاصب تلف نشده : ب : مال...
-
دروس تمهیدیه فی القواعد الفقهیه .نمونه سوال درس قواعد فقهیه از قاعده میسور تا فراش
پنجشنبه 12 مرداد 1396 15:57
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها و الاعن علی اعدائهم نمونه سوالات درس قواعد فقهیه از قاعده میسور تا قاعده فراش 1 . مقتضای قاعده اولیه در صورت تعذر بعض اجزا در واجب مرکب چیست ؟ ص 119 2 . یکی از اقسام استصحاب کلی برای اثبات وجوب اجزاء غیر معذور را بیان فرمایید. ص...
-
نمونه سوالات کفایة الاصول .ابتدای بحث مفاهیم ( ابتدای المقصد الثالث ) تا انتهای بحث مجمل و مبین
پنجشنبه 12 مرداد 1396 15:47
بسم الله الرحمن الرحیم نمونه سوالات کتاب کفایة الاصول از ابتدای بحث مفاهیم ( ابتدای المقصد الثالث ) تا انتهای بحث مجمل و مبین ( انتهای المقصد الخامس ) همراه با پاسخ نامه . شماره صفحات از کتاب کفایة الاصول ج 2 با حاشیه زارعی سبزواری طبع جامعه مدرسین میباشد. سوال 1 – 8 – 20 عبارت میباشد. 1 – با توجه به عبارت : أنّ...
-
ضابطه کلی در تعارض دو روایت
پنجشنبه 12 مرداد 1396 11:50
وقتی دو روایت را با هم مقایسه میکنیم : یا موضوع یکی اخص از دیگری است. ( یکی میگوید کل مغلوب لا یعید اما روایت دیگری میگوید : یعید الصلاة ) اولی عام و دومی خاص است. منافی اخص مطلق است و یا نسبت موضوع دو دلیل عموم من وجه است و یا هر دو روایت موضوعشان تساوی است. در جایی که اخص من وجه باشد و یا اخص مطلق ان دلیل دال بر حکم...
-
دوران امر بین تخصیص دلیل حاکم و بین حکومت دلیل حاکم بر اطلاق دلیل محکوم
پنجشنبه 12 مرداد 1396 11:40
اگر امر دائر شد بین تخصیص دلیل حاکم و بین حکومت دلیل حاکم بر اطلاق دلیل محکوم. کدام مقدم است ؟ مثلا : اکرم العالم الفاسق. ما اوجبت علیکم اکرام الفاسق نسبت بین فاسق و عالم فاسق عموم مطلق است. حال امر دایر بین این است که ما اوجبت ... عام باشد و اکرم العالم الفاسق انرا تخصیص بزند و یا اینکه ناظرر به عقد الحمل باشد که لم...
-
نظریه اختصاص الجزئیه و الشرطیه بغیر القاصر و المضطر
چهارشنبه 11 مرداد 1396 23:31
به گزارش خبرگزاری « حوزه » نخستین کرسی نظریه پردازی حوزه از سوی انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم با موضوع: «اختصاص الجزئیه و الشرطیه بغیر القاصر و المضطر» با مجوز کمیسیون کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره حوزوی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین محمد...
-
قانون ملازمه حکم عقل و شرع و فرق ان با قانون الاحکام الشرعیه الطاف فی الاحکام العقلیه
چهارشنبه 11 مرداد 1396 21:15
در اینکه بین حکم عقل و شرع ملازمه است سه نظر است : برخی مطلقا ملازمه بین حکم عقل و شرع را قبول ندارند. برخی معتقدند بین حکم عقل و شرع ملازمه است برخی مثل محقق اصفهانی و شاید محقق صدر معتقدند بین حکم عقل و عدم حکم شرع ملازمه است. در مقابل قانون ملازمه برخی معتقد به قانون دیگری هستند بنام : الاحکام الشرعیه ( یا :...
-
معرفی ها. ثابت
یکشنبه 8 مرداد 1396 19:26
کانالهای تلگرام نوشته ها اینجا کانال دروس اینجا وبلاگ نقد مسیحیت اینجا وبلاگ نقد وهابیت اینجا وبلاگ سایر نوشته ها اینجا . سایر ادرس ها در لینک های ستون کناری کانال نوشته ها در ایتا : اینجا کانال دروس در ایتا : اینجا
-
فرق بین اسراف و تبذیر
پنجشنبه 5 مرداد 1396 19:04
در این که میان اسراف و تبذیر چه تفاوتى است، بحث روشنى در این زمینه از مفسّران ندیده ایم، ولى با در نظر گرفتن ریشه این دو لغت، چنین به نظر مى رسد که وقتى این دو در مقابل هم قرار گیرند، اسراف به معنى خارج شدن از حدّ اعتدال است بى آنکه چیزى را ظاهراً ضایع کرده باشد، مثل این که ما لباس گران قیمتى بپوشیم که بهایش ده برابر...
-
یادنامه تنی چند از عالمان شهر
یکشنبه 1 مرداد 1396 18:32
-
ترجمه لا غرر محقق نائینی ره کتاب المکاسب و البیع ص 469 و 470
یکشنبه 25 تیر 1396 10:59
ترجمه عبارت محقق نائینی ره از کتاب المکاسب و البیع ص 469 و 470 لا غرر به نسبت ادله خاصه : استدلال شده به روایت نبوی صلی الله علیه و اله : نهی عن بیع الغرر و همچنین در مرسله مشهوره : نهی عن الغرر که علامه انرا مرسلا ذکر کرده : بحث سندی این روایت دوم چون مرسلا ذکر شده و علامه هم متفرد به نقل ان است لذا از ان بحث نمیکنیم...
-
نمونه سوالات حلقه ثانیه از بحث الدلیل العقلی
یکشنبه 25 تیر 1396 10:43
سوالات حلقه ثانیه ( اصول فقه شهید صدر ره ) از بحث الدلیل العقلی : سوال تا آخر بحث متی یجوز التعجیز و ابتدای بحث اخذ علم به حکم در موضوع حکم 1 – فرق مستقلات عقلیه و غیر عقلیه چیست ؟ 2 – فرق قضایای عقلیه ترکیبیه و تحلیلیه چیست ؟ 3 – ایا تکلیف به غیر مقدور طبق نظر شهید صدر صحیح است یا خیر ؟ 4 – ایا در بحث اشتراط تکلیف به...
-
سوالات کلاسی حلقه ثانیه
یکشنبه 25 تیر 1396 10:41
1 – اجماع یعنی چه و وجه حجیت ان چیست ؟ 2 – فرق اجماع و سیره متشرعه در چیست ؟ 3 – فرق سیره متشرعه و اجماع در چیست ؟ 4 – چگونه فعل معصوم دلالت بر استحباب میکند ؟ 5 – آیا سکوت معصوم در مقابل یک سیره دلالت بر امضای ان سیره است ؟ چگونه ؟ خلاصه وار اشاره فرمایید 6 – آیا بواسطه اثبات دلیل شرعی ، ملاک دلیل شرعی هم ثابت میشود...
-
نمونه سوالات حلقه ثانیه از بحث اثبات الملاک بالدلیل
یکشنبه 25 تیر 1396 10:39
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین . سوالات پایان ترم دوم ، از بحث اثبات الملاک بالدلیل تا تنویع القیود. 17 نمره 1 – آیا با تقیید دلیل شرعی ، ملاک دلیل شرعی هم مقید میشود ؟ (2 نمره) 2 – شرط اینکه فعل معصوم دلالت بر عدم حرمت کند چیست ؟ (1 نمره ) 3 - شرایط حجیت سیره عقلائیه چیست ؟ فرق این سیره با سیره متشرعه در چیست (...
-
تعریف قتل عمد
شنبه 24 تیر 1396 18:35
مقاله ای که به تازگی درباره قتل عمد نوشته ام در حقیقت تقریری از مباحث استاد معظم حجه الاسلام قائنی مد ظله است که البته نواقص ان منتسب به بنده است نه استاد محترم. بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین موضوع بحث : تعریف قتل عمد چیست؟ آیا همچنان که شارع در شبه عمد اصطلاح...
-
معانی تعبدی و توصلی
شنبه 24 تیر 1396 18:33
تعبدی و توصلی چهار معنی دارد و مراد شیخ اعظم ره از تعبدی " ما یحتاج الی قصد القربه " است. اما معانی چهارگانه توصلی عبارتند از : الف : ما یسقط بفل الغیر ، مثل نماز پدر که بر پسر بزرگ واجب است بخلاف صله رحم. ب : ما یسقط بفل غیر اختیاری ، مثل افتادن لباس در آب. ج : ما یسقط بالفعل المحرم ، مثل اینکه لباس چه با...
-
اصالة الصحه و الفساد در شروط عرفی و غیر عرفی
شنبه 24 تیر 1396 18:29
برخی میان شروط عرفیه و شروط غیر عرفیه قائل به تفصیل هستند و گویند : در شروط عرفیه اصل فساد است و در شروط غیر عرفیه اصل صحت است. مثلا در ارتکاز عقلایی بلوغ شرط صحت بیع نیست ، پس اگر در بلوغ شک شد بگو بالغ است ، پس بیع صحیح است ولی در ضمان بلوغ شرط است عند العرف. گویا محقق نائینی ره در فوائد ج 4 ص 456 یا 656 مطلبی در...
-
مسائلی که گفته اند تنها دلیل ان اجماع است
شنبه 24 تیر 1396 18:27
مطلب ذیر را در کتاب یا نوشته ای ندیده ام اما یکی از اساتید محترم سالها قبل این را مطرح فرمودند و بنده نیز انرا در گوشه یادداشت کردم تا بعد ها بتوانم در موردش تحقیق کنم. میفرمودند : ادعا شده که صد مساله فقهی داریم که تنها دلیل آن اجماع است اما از آیت الله بروجردی نقل شده که فقط 20 یا 25 مساله داریم که تنها دلیل ان...