بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

بحر الفقاهه

کنکاشی در فقه اسلامی review on Jurisprudence

نمونه سوال دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی . کتاب الاجاره

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

 

اجب بالاختصار رجاء :

  

1. لماذا مستاجر العین لا یضمن تلفها الا فی صورة الافراط او التفریط ؟‌

2 . اذکر دلیلین لضمان الطبیب عند مباشرته فی العلاج و تضرر المریض.

3 . اذا اخذ الطبیبُ البرائةَ ، فلا موجب لضمانه. و لکن قیل هو من قبیل اسقاط ما لم یجب.

ما هو المراد من " اسقاط ما لم یجب ؟ "

ما هو جواب هذا الاشکال ؟

4 . ما الفرق بین ضمان الخیاط و ضمان الختان اذا مات المختون ، مع انهما لم یتجاوزا الحد الماذون ؟

5 . ما هو المراد من " حق السر قفلیه " ؟

6 . سه خط اخر دعای عالیة المضامین ( مفاتیح الجنان ) که به عبارت " اللهم ارزقنی عقلا کاملا ..." شروع میشود را ذکر فرمایید.

 

سوال علمی خارج از کتاب :

برای تحقق هر جچیزی باید علاوه بر مقتضی شرط هم موجود باشد و مانع هم مفقود باشد. حال اگر شک کنیم که شرط موجود است یا نه ؟ اصل بر عدم است. همچنین اگر شک کنیم مانع موجود است یا نه گفته میشود اصل بر عدم است.

بنابراین چون در شروط اصل همیشه بر عدم است گفته اند شرط نیازبه احراز دارد. یعنی باید یقین به وجود شرط کنیم و الا همیشه در مورد شروط اصل بر عدم است.

به توجه به مطلب فوق اگر شک کنیم مکلف قدرت بر تسلیم را – که از شروط اجاره هست -  دارا میباشد یا نه باید اصل را بر عدم گذاشت ، یعنی اصل بر عدم وجود شرط است و نمیتوان حکم به صحت کرد. اما مصنف کتاب فرمودند لازم نیست این شرط را احراز کنیم. ( در حالی که با توجه به مطلب قبل گفتیم که شروط نیازمند احراز هستند و اصل در انها عدم است ) .

چرا مصنف در اینجا گفتند که احراز لازم نیست ؟    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد