بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها و السر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک
الامام علی علیه السلام: أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ / حکمت 210 نهج البلاغه
بیشترین قربانگاه عقول و خرد ، در طمع ورزی است
نام و نام خانوادگی : سوالات حواله ، کفالت ،صلح مصحح :
1. ثمره اینکه رضایت محال علیه به نحو رکنیت شرط باشد یا به نحو غیر رکنی ، چیست ؟
2 . چرا اگر محیل به شخص برئ الذمه حواله دهد ، محجور بودن محیل ایرادی ندارد ؟
3 . از صحیحه ابی ایوب در باب حواله سه حکم استفاده میشود . دو مورد انرا ذکر فرمایید.
«الرجل یحیل الرجل بالمال أ یرجع علیه؟ قال: لا یرجع علیه أبدا الا ان یکون قد أفلس قبل ذلک
4 . فرق میان کفالت با حواله و ضمان چیست ؟
5 . الف :به چه دلیل کفیل بعد از اداء دین مکفول میتواند به او مراجعه کند ؟
ب : چرا کفیل ملزم است از هر راه مشروعی برای احضار مکفول استفاده کند ؟
6 . چرا صلح خود یک عقد مستقل است هر چند که نتیجه ان با نتیجه سایر عقود یکی باشد ؟
7 . در باب صلح از این روایت چه چیزی فهمیده میشود ؟ عبارت را توضیح دهید.
ان علی بن ابی طالب علیه السّلام کان یقول: «من شرط لامرأته شرطا فلیف لها به، فان المسلمین عند شروطهم الا شرطا حرّم حلالا أو أحلّ حراما» ، فانه ان لم یفهم من الشرط ما یشمل مطلق المعاملة فبالامکان التعدی من باب تنقیح المناط و الغاء الخصوصیة.
8 . چرا برخی گفته اند صلح در جایی صحیح است که حتما قبل از آن نزاعی باشد ؟ دو دلیل ذکر کنید و انرا نقد فرمایید.
9 . چگونه از روایت : الصلح جائز بین الناس " استفاده میشود که مجهول بودن مصالح علیه و مصالح به اشکال ندارد ؟ نقد این سخن چیست ؟
10 . چگونه از روایت " الذهب بالذهب مثلا بمثل لیس فیه زیادة و لا نقصان " استفاده میشود که در صلح ربا اشکال ندارد ؟ کسانی که میگویند در صلح هم ربا و زیاده اشکال دارد چه جواب میدهند ؟