-
منسوب به علم لغت ، لغوی است؟
شنبه 24 تیر 1396 18:26
ما اشتهر من تسمیۀ اهل اللسان بـ "اللغوی" لم یعرف مدرکه ، لانّه منسوب الی اللغۀ و هی مشتقّۀ من اللغو، فلا یناسب هذه المهنۀ العلمیّه. ( الوصائل الی الرسائل ج 2 ص 142) اقول : و فی توجیه هذا الاستعمال یمکن ان یقال : الغلط المشهور صحیح بالفعل. ( غلط مشهور صحیح بالفعل است). فتامّل.
-
روش شهید ثانی در برخورد با قول مشهور
شنبه 24 تیر 1396 18:25
فانّ دآبه ( ای : دآب الشهید الثانی ره ) عدم جعل الشهره – بل و لا عدم ظهور الخلاف بمجرّده – دلیلا و ان وجد له من الاخبار الغیر الصحیحه شاهدا. ( ریاض ج 12 ص 165). روش شهید ثانی ره این است که شهرت را به عنوان دلیل قبول نمیکند هرچند که اخبار ضعیفی هم مطابق با قول مشهور وجود داشته باشد. بر خلاف صاحب النـُجعه ( علامه تستری...
-
فرق اوجه و اوفق در مکاسب
شنبه 24 تیر 1396 18:24
شیخ اعظم انصاری ره در مکاسب گاه تعبیر به اوفق میکند و گاه تعبیر به اوجه ، و ممکن است فرق بین آن دو این باشد که : اوجه یعنی :به نظر خود نویسنده ( شیخ انصاری ره) و اوفق یعنی : مطابق قواعد.
-
فرق اباحه و الزام
شنبه 24 تیر 1396 18:23
ممکن است گفته شود فرق است بین اباحه و جواز. اباحه یعنی مقتضی الزام ندارد ولی جواز یعنی مقتضی جواز را دارد. به عبارت دیگر عدم المقتضی ( اباحه ) غیر از مقتضی العدم ( جواز ) است.
-
فرق بین سیره عقلا و سیره متشرعه
شنبه 24 تیر 1396 18:22
نکته ای مهم درباره سیره ی متشرعه : سیره ی متشرعه یعنی : لولا تعبد الشارع لکان لغوا. مثل اینکه در نماز " شدّ الوسط " (بستن کمر) مستحب باشد و اگر تعبد شارع نبود این " شدّ الوسط " لغو است، بنابراین سیره متشرعه در تعبدیات است. بین سیره ی متشرعه و سیره عقلا هم فرق مهمی وجود دارد : در حجیت سیره عقلا دو...
-
فرق میان معروف و مشهور
شنبه 24 تیر 1396 18:21
ممکن است گفته شود : "مشهور" در مقام احکام و شهرت فتوایی استعمال میشود ولی " معروف " مربوط به موضوعات است، و شاید به این جهت در در قواعد فقهی گفته اند : المعروف عرفا کالمشروط شرعا." ( تنها جایی که این قاعده را دیده ام کتاب منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی اثر آیت الله محمد ابراهیم جناتی مد...
-
فرق هبه و هدیه
شنبه 24 تیر 1396 18:20
شاید شاید فرق میان هبه و هدیه این باشد که هدیه مطلق الارسال است ولی هبه عقد است.
-
سه مقتل
شنبه 24 تیر 1396 18:19
برخی از مطلعین نقل کرده اند : مقتل مقرم از لحاظ سند از کتاب نفس المهموم خاتم المحدثین شیخ عباس قمی ره قوی تر است ، و کتاب " المقتل الحسینی الماثور " از جناب استاد محمد جواد طبسی مقتلی روایی است. اگر چیزی در نفس المهموم نقل نشده باشد احتمال عدم صحت و استناد آن زیاد است ، بدلیل روش نویسنده محترم آن در نوشتن...
-
اشنایی با ترجمه و شرح نهج البلاغه
شنبه 24 تیر 1396 18:18
حضرت آیت الله ممدوحی– دام ظله– از علمای بزرگوار کلامی قریب به این معنی داشتند که : بهترین ترجمه ی نهج البلاغه ترجمه ی مرحوم فیض الاسلام - ره – است و در انتخاب کلمات دقت خاصی داشته اند، و از بهترین شروح آن شرح این میثم بحرانی ره است و حرفهایش فراتر از حرفهای زمان خود است، البته آیت الله مکارم - مدظله -هم شرحی بر نهج...
-
دعای غریق
شنبه 24 تیر 1396 18:18
شیخ صدوق در کمال الدین و سید اجلّ رضى الدین بن طاوس در مهج نقلا عنه آوردهاند که عبد اللّه بن سنان از صادق آل محمّد علیهم السلام آورده که فرمود: زود است که برسد شما را شبهه و بمانید بىعلم و بىامام هدایت کننده و نجات نیابید در آن شبهه، مگر آن که دعاى غریق را بخوانید. گفتم چگونه است دعاى غریق. فرمود: مىگوئى: یا اللّه...
-
وجه تسمیه حروف جر
شنبه 24 تیر 1396 18:16
علت وضع حرف جر : کشیدن معنایی از ماقبل به ما بعد است و چون رابط بین ما قبل و ما بعد حرف جر هست ، لذا نیاز به متعلِــق و متعلـَـق داریم ( زیرا حروف بدون این دو معنی نمیابند – حرف مستقلا معنی ندارد). این متعلق هم باید فعل یا شبه فعل باشد ( حدث باشد) زیرا در غیر این صورت عارضی نیست تا بدان متعلق شود. برخی برای حروف جر...
-
وجه تسمیه حروف جر
شنبه 24 تیر 1396 18:16
علت وضع حرف جر : کشیدن معنایی از ماقبل به ما بعد است و چون رابط بین ما قبل و ما بعد حرف جر هست ، لذا نیاز به متعلِــق و متعلـَـق داریم ( زیرا حروف بدون این دو معنی نمیابند – حرف مستقلا معنی ندارد). این متعلق هم باید فعل یا شبه فعل باشد ( حدث باشد) زیرا در غیر این صورت عارضی نیست تا بدان متعلق شود. برخی برای حروف جر...
-
فرق " لا " الزائده و " لا" الملغی عن العمل
شنبه 24 تیر 1396 18:16
قال الرودانی : الفرق بین " لا " الزائده و " لا " الملغاة : ان الزائده هی التی لا عمل لها اصالة و الملغاة هی التی لها عمل اصالة لکن اهملت . – و ظاهره ان الزائده باقیة علی کونها للنفی ینافیه قولهم الحرف الزائد هو الذی لا معنی له و لا یختل الکلام بسقوطه الا ان تکون اغلبیا ، و الاوجه الفرق بان الزلئده...
-
عرب جاهلی یا مجوسی ؟
شنبه 24 تیر 1396 18:14
بسم الله الرحمن الرحیم آیا مجوسیان ( که بسیاری از ایرانیان باستان مجوسی بودند ) به شریعت الهی و دین حنیف نزدیک تر بودند یا اعراب جاهلی؟ همین سوال از محضر امام صادق [1] علیه السلام شده چنان که فرموده اند : کافری از امام صادق علیه السلام سوال کرد : آیا مجوسی ها در دینشان نزدیک به حق بودند یا عرب های جاهلی؟ امام صادق...
-
اختلاف سن شتر در دیه قتل شبه عمد و حل اختلاف روایی/ با فرض عدم مالیت ابل چه کنیم
شنبه 24 تیر 1396 18:13
فقها – رضوان الله علیهم – مقدار دیه را چه در قتل عمد و چه در قتل شبه عمد و خطا صد شتر میدانند و لکن سوال این است که صد شتری که به عنوان دیه ی قتل شبه عمد پرداخت میشود از لحاظ سن و نوع چه تفاوتی با صد شتری که در قتل خطا و عمد پرداخت میشود دارد؟ همچنین امروز که شتر مالیتش به نسبت زمان سابق کمتر شده در فرض تغلیظ دیه چه...
-
بررسی مساله 207 مبانی تکملة المنهاج/ مهلت پرداخت دیه در قتل شبه عمد
شنبه 24 تیر 1396 18:11
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین بررسی مساله 207 مبانی تکملة المنهاج / مهلت پرداخت دیه در قتل شبه عمد بحث در این است که دیه ی قبل شبه عمد در چه مدت زمانی قابل استیفا است؟ (یک ؛ دو یا سه سال ؟یا قول به تفصیل؟ )در مساله سه نظر است و ما ابتداءا کلمات فقها – رضوان الله...
-
سه نکته در باره نوروز
شنبه 24 تیر 1396 18:08
مطلب مرتبط+ سه نکته ی پراکنده درباره نوروز : نکته اول : دو روایت که لفظ نوروز در انها امده است : 4073- و هدیّهاى براى امیر المؤمنین علیه السّلام آوردند در روز نوروز، فرمود: این چیست؟ عرض کردند: یا امیر المؤمنین امروز نوروز است، فرمود: هر روز را براى ما نوروز بسازید. 4074- و روایت کردهاند که آن حضرت علیه السّلام...
-
عید بودن نوروز / اعمال نوروز
شنبه 24 تیر 1396 18:07
مطلب مرتبط+ خلاصه ای از مطلب : روایت معلی در اثبات نوروز را میتوان تقویت کرد کما که آیت الله خویی ره طریق شیخ طوسی ره به وی را صحیح میداند و بنابراین نوروز قطعا ریشه اسلامی دارد. ولی اگر نتوان روایت معلی را ثابت کرد ... . ................................ بسم الله الرحمن الرحیم در این نوشته از چهار مساله بحث میشود : 1-...
-
حقوق المسلمین لا تبطل
شنبه 24 تیر 1396 18:05
ظاهرا قاعده ی " حقوق المسلمین لا تبطل " از قواعد مسلم نزد فقها است ولی تاکنون ندیده ام در کتابهای قواعد الفقهیه فصل مجزایی تحت عنوان " حقوق المسلمین لا تبطل " از این قاعده بحث کرده باشند. لا اقل میتوان گفت : در غالب کتب قواعد فقهی چنین فصلی وجود ندارد. اما آنچه میتوان به عنوان مدرک این قاعده ذکر...
-
چهار مساله در دیه: مهلت پرداخت / مبدء سال/ ولایت در تقسیط/ ضابطه تقسیط
شنبه 24 تیر 1396 18:03
بسم الله الرحمن الرحیم در این نوشته ازچهار مساله بحث میشود : اول : مهلت پرداخت دیه ی عمد از سوی جانی چقدر است؟ دوم : مبدء شروع سال در پرداخت دیه از سوی جانی چه زمانی است؟ ( بنابراین که بگوییم جانی تا یکسال مهلت پرداخت دارد) سوم : آیا ولی دم ولایت در قسط بندی پرداخت دیه دارد یا خیر؟ مثلا بگوید هر ماه فلان مقدار پرداخت...
-
ایا ارتکازات مستحدثه میتواند مقید خطاب شرعی باشد ؟
شنبه 24 تیر 1396 18:02
ظهور خطابات شرعی شدیدا تحت تاثیر نکاتی است که در ذهن عرف مردم زمان شارع بوده است و از آن نکات به قرینه ی حالیه متصله تعبیر میکنند. مثلا : در روایت آمده : " لا اجیز فی الهلال الا رجلین عدلین " ، حال اگر مردی عادل بود ولی کثرت خطا داشت و اصطلاحا ضابط نبود ، ارتکاز عقلایی و فهم عرف از این خطاب شرعی این است که :...
-
مقدار دیه در قتل
شنبه 24 تیر 1396 18:00
بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و صل الله علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین بحث در بررسی مقدار دیه است، بسیاری از فقهاء در پرداخت دیه ،جانی را مخیر بین اصناف سته :::: صد شتر ، دویست ،گاو، هزار گوسفند ، هزار دینار، ده هزار درهم ، یا دویست حلّه میدانند، حال سوال این است که هر یک از این...
-
مبانیدر علت مجرور بودن اسم بدون وجود حرف جر و مضاف
شنبه 24 تیر 1396 17:59
گاه در کلام عرب بدون اینکه حرف جری در کار باشد اسم ما بعد مجرور است و هیچ کلمه ای هم که شانیت مضاف واقع شدن هم داشته باشد وجود ندارد و در تمام این موارد اسم مجرور ، مقرون به حرف عطف مثل : بل ، فاء ، واو میباشد. در این حال احتمالاتی متصور است : الف : حرف جری متصور است. ب : مضاف محذوف است. ج : عطف بر مجرور سابق است....
-
استعمال حروف جاره به جای یکدیگر
شنبه 24 تیر 1396 17:58
هر گاه حرف جری به معنای حرف جر دیگر استعمال شود : مثلا " علی " که برای استعلا است به معنای مجاوزه استعمال شود ( اذا رضیت علیّ ) : در این صورت سه مبنی وجود دارد : الف : برخی گویند این حرف جر در مثل اذا رضیت علیّ ، وضع شده برای مجاوزه. ب : حرف جر برای یک معنی وضع شده مثلا " باء " برای الصاق و "...
-
ایا عالمون جمع عالم است ؟
شنبه 24 تیر 1396 17:57
گفته شده که عالـَمون جمع عالـَم است و لکن سیوطی در شرح اشعار ابن مالک گوید : این قول رد شده زیرا عالمون فقط بر عقلا دلالت دارد اما عالم بر غیر عقلا نیز دلالت دارد چون عالم اسم است برای غیر خدا و ما سوی الله در حالی که جمع باید از معنای مفرد بیشتر باشد. ن ک به : ابتدای کتاب سیوطی " النهجة المرضیه".
-
المحکم فی التوسل بال محمد صلی الله علیه و اله
شنبه 24 تیر 1396 17:55
مخاطب این نوشته علمای وهابیت ، و جماعتی از شیعه است که ناخواسته گاه تحت تاثیر افکار وهابیت واقع میشوند ، در این نوشته از روایات شیعی و سنی و نیز با استفاده از قرآن که مشترک بین دو گروه است و عقل و اجماع استفاده شده است. و لله الحمد . بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین و...
-
مقدار ایة الکرسی
شنبه 24 تیر 1396 17:53
آیه الکرسی یک آیه بیشتر نیست و آن آیه 255 سوره مبارکه بقره است ؛ ابتدای آن " الله لا اله الا هو الحی القیوم" و انتهای آن : و هو العلی العیم " میباشد ؛ بنابراین عبارت " لا اکراه فی الدین " و ما بعد آن جزء آیه الکرسی نیست. اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ...
-
تحصیل فلسفه از دیدگاه ایت الله بهجت ره و محقق اصفهانی ره
شنبه 24 تیر 1396 17:52
مساله خواندن فلسفه از مسائل مورد اختلاف بین طلاب است که از قدیم گاه منشا اختلافاتی هم در حوزه های علمیه بوده است ، از طرفی هم هیچ کس قبل از احاطه و سلطه ی کامل بر این علم نمیتواند در مورد آن به طور دقیق و کامل اظهار نظر کند که این مساله از مصادیق : " خفته را خفته کی کند بیدار " خواهد بود. مدتی قبل کلامی از...
-
روایتی که ممکن است درباره انقلاب اسلامی باشد
شنبه 24 تیر 1396 17:45
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِیدٍ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ أَخِیهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَبِیِّ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ یَحْیَى بْنِ سَامٍ عَنْ أَبِی خَالِدٍ الْکَابُلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ:...
-
یادی از ایت الله سید عبد الله جعفری ره
شنبه 24 تیر 1396 17:42
شاید سال 87 بود که به محضر بزرگواری در تهران رسیدم و از ایشان خواستم تا کسی را به عنوان استاد علم زندگی یدر قم به ما معرفی کنند. ان عالم بزرگوار فرمودند : " در قم بزرگی هست بنام آیت الله سید عبد الله جعفری ، به خدمت ایشان بروید " بار اول که بود که نام شرفشان به گوشم میخورد ، از هر کسی سواغشان میگرفتم چندان...