تقیه سه قسم است : خوفی ، اکراهی ، مداراتی.
شیخ اعظم تقیه مداراتی را مستحب و حضرت امام ره انرا واجب میدانند ، مرحوم شیخ در ان " ضرر تدریجی " را شرط میدانند اما حضرت امام ره در ماهیت تقیه مداراتی جز جلب محبّت و ایجاد وحدت کلمه چیزی را شرط نمی کند.
شیخ تقیه مداراتی را جوز تقیه خوفی میداند ولی حضرت امام تقیه مداراتی را قسمی مجزا میداند.
البته برخی تقیه را چهار قسم دانسته و تقیه کتمانی را هم اضافه کرده اند ور در تعریف اقسام تقیه گفته اند :
تقیه خوفی نیز گاهی به خاطر ورود ضرر به جان یا آبرو و یا مال متقی و وابستگان او است و گاهی به خاطر احتمال وقوع ضرر بر افراد دیگر مؤمنان است و گاهی هم احتمال وقوع ضرر بر کیان اسلام است؛ مثلاً ترس از اختلاف و تفرقه مسلمان ها، سبب تقیه می شود.
تقیه مداراتی عبارت است از جلب دوستیِ مخالف، به خاطر وحدت کلمه، بی آنکه ضرری از سوی او شخص را تهدید کند
و تقیه کتمانی، تقیه ای است که به خودی خود دارای ارزش است و در برابر افشای سرّ قرار دارد.
اما تقیه اکراهی که بحث آن در مکاسب محرّمه، آمده، عبارت از تقیه ای است که ضرورت و اضطرار سبب آن می شود.
......
با استفاده از اینجا +
اینجا را هم ببینید ++
و اینجا +++